vvs: Udv. vandhane.

Er det stadig bare de alm. grønne dåser der bruges for udv. vandhaner og alm. pexrør til forbrugsvand. Røret vil lægge på varmesiden af isoleringen, men skal røret ekstraisoleres, eller lukkers der bare for vandet om vinteren.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Det der normalt bruges er en såkaldt "sommerhushane" hvor installationen/lukkesystemet sidder indvendigt på den varme side, og selve røret der går gennem muren/væggen løber tør hver gang der lukkes for vandet.
Hej Nif
det lyder som om at du ikke forstår hvad orla mener med "sommerhusvandhane" - vandhanens tud og håndtag sidder udvendigt på muren, og ligner en almindelig vandhane.
Spindlen som du drejer med håndtaget, når du lukker op for, og lukker for vandet med, går hele vejen gennem muren.
Selve vandhanens ventil sidder indvendigt på den varme side af muren.
Den del af rørføringen (del af vandhanen) der går fra ventilen til tuden udvendigt, er lavet så der ikke kan stå vand i den - og ergo kan den ikke fryse.
En almindelig udgave fås ved de fleste vvs forhandlere - kik evt på www.frostline.dk for de mere luksuriøse modelller.
mvh
Anders
jo den fløj lige ind på lystavlen. Men det er ikke en mulighed at have en synlig installation inde i stuen for en vandhane udv. Så derfor må eneste mulighed være at tømme den for vand i frosttiden. Derfor tænkte jeg en motorventil, og mangler derfor et Y stykke som vender på "hovedet" ved vandtilslutningen. Når trykket fjernes i skulle vandet gerne kunne komme retur. (bare den meter som står i væggen.)

 

Alt det med motorventiler tror jeg du skal glemme alt om; selvfølgelig kan der laves nogle fiksfakserier (ikke noget jeg har lyst til at godkende, men der kan sikkert laves noget fusk), men jeg vil på det kraftigste foreslå, at du lige tager et kig på prisen på trevejsmotorventiler og så gør op med dig selv om, det virkelig er det værd.
Og med en motorventil sender du ikke det der allerede står i røret tilbage, den sender bare det næste der kommer ad en anden vej...hvis fødeledningen A føres ud til tapstederne B (udendørshanen) og C (andet tapsted), så vil det ske at når du trykker på knappen istedet fra A til B gå til fra A til C. Altså vil vandet i røret til B stadig være der, da der ikke vil være noget, som presser vandet tilbage...med mindre at det skal blive så omstændigt at du lukker for hovedhanen, åbner for køkkenbatteriet og kobler en kompressor på udendørshanen...men så overflødiggøres motorventil stadig. Og så har du gang i en decideret vinterlukning, som man gør i mange sommerhuse.

Det jeg vil foreslå dig er at købe en Frese frostfri udendørshane (de han fås i mange længder) og så droppe alle de andre tanker om trevejsmotorventiler. Den vil selv tømme sig ud og så er du fri for den bekostelige affære, du har i tankerne.

Det er bare et råd...

"...hvis i tvivl - brug mere gaffatape!"

Krøyer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis