saltvandspumpe

Min saltvandskølpumpe beluttet, at den ikke vil suge saltvand ind. Hverken udefra eller inderfra (jeg har 2-gangs-hane). Jeg har skiftet rondellen ud, kontrolleret vandgennemstrømningen, og der er fri bane. Pumpen virker kun, når jeg sætter en vandslange ind nedefra. Jeg kan ikke finde nogen læk nogen steder, og slangevæsenet er kun 3 år gammelt. Har nogen været ude for noget lignende, eller har nogen en idé om, hvad der kan være i vejen? Det eneste, som jeg ikke har prøvet, er at sætte en ny kilerem i. Jeg har prøvet med en anden, men den var altså ikke ny, og djævelskabet virkede stadig ikke.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej..jeg tror måske din pakdåse er i stykker ..så vil den suge falsk luft ind der...ellers kan din kam i pumpen også være slidt op

mvh tobak
det er sikkert impelleren der er gået i stykker,det er den gummipropel som flytter vandet,den er som regel vulkaniseret på en bøsning som sidder fast på akslen, hvis det sker så kører bøsningen bare med rundt, men gummiimpelleren står stille,det passer med hvad du skriver,når du sætter vandslangen på vil vandtrykket få impelleren til at køre med rundt,så du skal bare skifte impelleren , det anbefales at skifte hverandet år!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

rondellen er det ikke imprellaen?? som lige er skiftet..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

falsk luft enten ved akslen eller slange eller forskruning

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det var mange gode råd, og tak for dem. Rondellen/impelleren er udskiftet. En trykprøve viser ingen utætheder. Pakdåsen? Ja, det kunne være, men skulle der så ikke komme vand ud? En enkelt gang har jeg fået pumpen til at arbejde tilfredsstillende, og der kom ikke vand ud. Kileremmen er ikke alt for god, så den vil jeg skifte først. Jeg skal nok lade høre fra mig og fortælle om resultatet.
Annonce
har du husket en evt not på akslen? hvis den mangler bliver impelleren ikke trukket med rundt , bare et forslag

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Impelleren kører fint rundt, når jeg trækker hjulet med hånden. Altså når pumpehuset er åbent, så at jeg kan se det.
Det var kileremmen, som var slidt og derfor kørte for langsomt rundt. Da jeg skiftede den ud, virkede pumpen, som den skulle.
Fint nok det ikke var mere.. skulle ellers lige til at fortælle at jeg har oplevet en pakdåse som var tæt når man trykprøvede, men den kunne alligevel suge luft ind

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Og medens vi er ved det.
Jeg sloges en gang med det samme problem. En mand havde selv skiftet impeller, pakdåser, samt pakning, under dækslet, og efter flere timer fandt jeg ud af at pakningen (som han selv havde lavet, erfarede jeg senere) var for tyk, og derfor sluttede dækslet ikke tæt til impelleren, og den kunne derfor ikke lave det nødvendige vacum.
Mvh autoole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis