Suzuki med krystaller i kaburatoren

Jeg har en 15Hk's suzuki påhængsmotor 2 takt, som kun er et år gammel.
Den var på søen for første gang i år denne weekend - den gik simpelt hen af ht.
Noget tydede på at flyderventilen i kaburatoren ikke kunne lukke.
Efter en adskillelse af kaburatoren fandt jeg en del hvide krystaller rundt omkring det rør som holder hoveddysen - jeg formoder at det er parafin og måske dannes i frostvejr af den totaktsollie som jeg anvender?

Er der nogen der har et godt bud på hvorfor disse krystaller var der?
Vil det være tilrådeligt at tømme kaburatorens svømmerhus for benzin, når påhængsmotoren stilles tilside for vinteren?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nok ikke Parafin. Det er ved temperature under 0 grader det kan forekomme.

Når du sætter den væk for vinteren så skal du som minimum:
lade den køre i noget ferskvand. Evt en tønde med vand.
Luk for benzinen mens den køre så du får tømt kaburatoren.
Tøm benzin tanken. Gammel benzin duer ikke.
Fjern tændrør og dryp ca en theske med motorolie eller konserverings olie ned i cylinderen og drej mototen med håndkraft et par omgange. sæt tændrør løst i.
Når den skal startes til foråret så fjern tændrør og prøv at "starte" motoren for at fjerne overskydene olie. Monter tændrør påfyld frisk benzin og den starter uden problemer.

Mvh Thomas

Nu er det godt nok ikke tidspunktet, men den ovenstående anvisning er ikke "efter bogen". Man kører med ferskvand, men mens den kører, sprøjter man konserveringsolie i indsugningen, så motoren kvæles, på den måde får du konserveret dine krumtap/plejlstangslejer/stempelringe/cylindre/bladfjedre, hvilket ikke er tilfældet på Thomasses anvisning. Hvad angår benzin kan du tømme eller lade være, men altid ta' svømmerhuset af og rense inden sæsonstart. De hvide krystaller er ikke ualmindelige, specielt hvis karb. står længe uden benzin, formodentlig saltudtræk fra alu.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Jeg skrev som minimum..
Metoden med kvæle motoren med konserveringsolie er bedre end mit forslag.
Mener du ikke tømme svømmerhuset efter sæsonen?

Mvh Thomas

jeg ville vente, der er jo lidt olie i.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis