tagkonstruktion

Hej

Jeg er ved at skulle igang med at bygge en garage som bliver 6,5 meter bred (men med en bærende væg således at den blive opdelt i 4 + 2,5 og 6 meter lang, er der nogen der kan fortælle mig hvilken dimension jeg skal bruge til de bærende bjælker (for at bære de 4 meter i breden) og med hvilken afstand de skal ligge?

Jeg forestiller mig der kommer 18 mm tagkrydsfiner på med pap. (der er tale om et fladt tag.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

En 45 x 195 mm K18 spærtræ pr 60 cm vil være en fornuftig løsning, men kan nok også gå på 80 cm med lidt nedbøjning.

Husk at der ikke er noget der hedder fladt tag, da der skal være en hældning på 1:40 på paptage (2,5 cm pr m).
Tusind tak for svaret, det var også den dimension jeg havde håbet på.

Kan du så også svare på hvilke dimension taglægterne som skal ligge ovenpå skal have og hvor tæt de skal ligge for at kunne bære krydsfineren uden at den bøjer ned i samlingerne?
Hej

Jeg ville lave spærafstanden så den passede med krydsfinerpladerne så enderne samles over et spær med forskudte samlinger, da der ikke behøves lægter (eksempelvis 61,0 cm eller 81,3 cm)

Husk at krydsfinerpladene ikke må lægges helt sammen (ca. 1 mm sprække) lidt afhængig hvor fugtige de er ved montagen, og husk underpap med det samme.
Tusind tak for svaret, er der forskel på T1 spærtræ og K18 spærtræ?

mvh
Brian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis