Peugeot 106 XS der "ryster"

Hej

Jeg har fået et problem med min Peugeot 106xs (IGEN). Denne gang er
problemet, at den er fuldstændig mør og ikke vil tage gas, hvis bare den har
stået en eller to dage uden at blive kørt.
Den ryster, og omdrejningerne stiger kun langsomt. For meget gas får den til
at gå død, og den trækker ekstremt dårligt med kold motor.

Er den først kørt varm, er der ingen problemer overhovedet.

Nogen der har oplevet noget lign. eller har forslag til hvad det kan
skyldes?

Tak

Per

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor gammel er den?
En ussel automatchoker er nemlig det der først falder mig ind.

Mvh
Roberto

Hej

Hvis ikke jeg gætter meget forkert så har alle biler efter 1990 katalysator
og elektronisk indsprøjtning, så det er ikke noget der bare kan justeres,
det skal computeren sørge for af sig selv.
Men mest sansynligt er at en af sensorerne som måler lambda, temperatur,
tryk eller lign på motoren er defekt eller at ledninger/stik har dårlig
forbindelse så computeren ikke kan måle rigtigt.
Fejlen kan (burde) et autoriseret værksted hurtigt kunne finde, fordi det
kræver at man har udstyr til at kunne læse fejlkoderne ud af computeren.

--
Tom

Arbejder du på et autoriseret værksted - evt. ejer et?
Skal der læses fejlkoder er det eneste man har brug for - bogen med koderne
- samt et stykke ledning til kortslutning.

MVH
Allan
Hej

Nej jeg arbejder ikke på et autoriseret værksted, men de fleste uautoriserede værksteder vil slet ikke røre ved alt hvad der vedrører computeren. Grunden er at som du er lidt inde på så kan man selv udlæse
fejlkoder, men det kræver at man har bogen til lige netop den computer der er installeret i sin bil. Og der er stor forskel på hvad der er lagt ind i
computeren af software og fejlkoder, selv om det måske er BOSCH der er storleverandør af mange EFI anlæg.
Det med ledning til kortslutning er ikke rigtig men jeg tror jeg ved hvad du
mener, man kan bruge en lampe og tilslutte den til diagnose-stikket og udlæse koderne.
Nogle Haynes bøger har fejlkoderne listet op, så man kan da forsøge hvis man forstår at tyde dem. Men vær forsigtig med at tilslutte ledningerne, da en kortslutning kan betyde at hele computeren brænder af og som sikkert ikke er billig.
Drejer det sig derimod om en sensor som bare måler forkert men ikke er afbrudt så får man ingen fejlkoder og så er det vist fuldstændig udelukket at et uautoriseret værksted har udstyr til at analysere computeren.

Grunden til at jeg anbefaler et autoriseret værksted er at selv om et uautoriseret MÅSKE kan finde fejlen, så har et autoriseret så meget erfaring inden for lige netop ens bilmærke og kan meget hurtigt sige hvad der er galt (så regningen bliver sansynligvis mindre i sidste ende).
Jeg kan f.eks nævne at det tog FORD ca. 6-10 min at finde frem til at lambdasonden var røget i min Sierra. Så det har jeg absolut ingen grund at klage over, at det så tog 1 time at skifte den var fordi gevindet i mit
special-fremstillet forrør var rustet op og der måtte svejses et nyt gevind på.

--
Tom

Annonce
Hej Per.

Jeg havde samme problem på min daværende 106 Ralley, det var lambda
sonden der var røget. Blev skiftet på kulance.

Mvh. Brian
Hejsa,

Hvad med damp fra udstødningen ? Jeg oplevede de samme skavanker med en
tidligere bil hvor toppakninken havde en lille bitte utæthed. Det bevirkede at
kølevæske lækkede til en cylinder så jeg ved opstart kun havde 3 .. og så ryster
bilen altså en del smile

Jan

Hej

Jeg takker for svarene. Der er vist ikke andet for, end at jeg må ned til
Peugeot og få en afgørelse.
Jeg håber ikke det er toppakningen... den har været skiftet før for 8.000,-
kr. Selvom det forslag lød lidt a'la mit problem. Jeg har også opdaget en
rislelyd fra motoren, som jo kunne tyde på luft i kølesystemet....

Den bil ryger snart til skrot!!!!!!

Per

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis