plade til brug på bålplads.

Hej,

Vil lige høre om I kan give mig et godt råd. Vi har en stor bålplads hvor der i årenes løb er blevet brændt alt muligt af. Den er derfor stopfyldt med diverse slagger og rusten jern, søm og beslag plus det løse.

Sagen er den, at ungerne gerne vil lave snobrød på bålpladsen, men jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan garantere ren ild/gløder.

Jeg vil derfor have fat i en stor plade til at lægge oven i bålpladsen til f. eks bagning af snobrød. Så kan vi tænde et 'rent' bål oven på pladen.

Hvilken plade skal jeg bruge? (hvad er mindst usundt))
Alm. jernplade?
Stålplade?
rustfrit stål?

Hvad foreslår I? Tænker umiddelbart, at en alm jernplade må være brugbar

Hvad skal jeg forvente at en plade på 1200*1200*4 mm vil koste hos den lokale smed?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Var det ikke en bedre ide at du fik ryddet op i din bål plads, Komunen skulle nødigt komme forbi og se hvad du har brændt af der.

V.h. Håndværkeren
Tror du har dannet dig et lidt forkert billede af min bålplads, mester...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tja- med den beskrivelse du gir', så er både hængsler og slagger ikke noget du normalt finder hvis du "bare" afbrænder rent træ. Men hvad iøvrigt med en bålplads ("gryde" på stativ) - eller vend bunden et ½ spadestik. Iøvrigt hvis den så fyldt med rustne søm så giv ungerne deres egen bålsted - børn og gamle søm er en dårdig coktail - kan jeg mindes. Hvis det iøvrigt "kun" er "afbrændt jern" ville jeg ikke være nervøs for "uren ild"/farligt at spise snogbrøddet - hvorimod (og jeg gætter bare):gummi - rester af trykimprægnerede brædder - malingsrester - samt ting som kan få "metallet" til at flyve (en sten som sprænger i varmen) osv.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Der er rigtig nok blevet brændt meget tryk træ af igennem tiden, men med renovering af et nedlagt landbrug, er der altså meget træ, papir og lignende der er blevet futtet af. Der er IKKE brændt plast, gummi og maling og lignende af, men der ligger trods alt et tykt askelag med diverse gode sager i. Derfor mit simple spørgsmål, troede jeg.

Lukker hermed mit spørgsmål og stiller det i andet forum.

Tråden kan derfor slettes.
Hold da op confused - Har nogen mon en dårlig dag.......

Tror det bliver vanskeligt at finde et andet forum med 2 brugbare svar på 8 timer - men held og lykke

Der kunne selvfølgelig også være andre, der ville besvare dit spørgsmål, men ved at lukke tråden afskærer du jo dig selv fra den mulighed

Med venlig hilsen

Fladder
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Så let slipper du ikke Thomas - træ giver ikke slagger - og lur mig om de døre og vinduer som hængslerne sad på ikke har været malet - så flygt du bare - du startede selv.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hvis træ ikke giver slagger, hvad er så de hårde sorte "sten" jeg kan fjerne fra mit pillefyr? og det skal siges at der KUN fyres med træpiller, intet andet.


 

Men giv nu Thomas en chance, Vi vil jo alle gerne alle have lov at være her, og vil kunne få lov til at stille vores spørgsmål, hvad Thomas har brændt af kan jo være underordnet. Han spurgte hvilken plade der ville være den bedste at lave et bål på. - og Thomas, når jeg som Spejder er med til at lave en jordovn, Der ligger bålet i et hul i jorden og så med en jernplade over Hvor brødet ligger på, og derpå en olietønde skåret over på langs , og så dækket med jord. Jern pladen mener jeg er den bedste at bruge.


 

Grossmann: Tak for brugbart svar.

Jeg flygter skam ingen steder hen, men jeg nægter at deltage i en plat debat udledt at folks egne ideer om forhold de ikke kender til. Og så oven i købet forhold som intet har med mit spørgsmål at gøre.

Så simpelt er det.
Hej Thomas

Har du overvejet evt. at finde en stak gamle havefliser og bruge dem ? Mange steder f.eks i den blå avis kan disse fås gratis med afhentning.

Fidusen med at lave en flisebund vil også være, at hvis du bruge bålpladsen til "alternativ afbrænding" er det nemt at feje resterne op.

Du kunne også overveje at støbe et tyndt betonlag oven på de tidligere fortrædligheder. Laver du det ikke for tykt kan det nemt bankes op igen.

PS. nye havefliser kan også bruges, jeg har selv et bålsted af "Herregårdssten" ca. 70 - 80 kr pr. m2. som nu igennem nogle år har virket ganske fortrinligt.

Hilsen
Allan
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også