plade til brug på bålplads.

Hej,

Vil lige høre om I kan give mig et godt råd. Vi har en stor bålplads hvor der i årenes løb er blevet brændt alt muligt af. Den er derfor stopfyldt med diverse slagger og rusten jern, søm og beslag plus det løse.

Sagen er den, at ungerne gerne vil lave snobrød på bålpladsen, men jeg synes ikke umiddelbart at jeg kan garantere ren ild/gløder.

Jeg vil derfor have fat i en stor plade til at lægge oven i bålpladsen til f. eks bagning af snobrød. Så kan vi tænde et 'rent' bål oven på pladen.

Hvilken plade skal jeg bruge? (hvad er mindst usundt))
Alm. jernplade?
Stålplade?
rustfrit stål?

Hvad foreslår I? Tænker umiddelbart, at en alm jernplade må være brugbar

Hvad skal jeg forvente at en plade på 1200*1200*4 mm vil koste hos den lokale smed?
Hej, Vil lige høre om I kan give mig et godt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Thomaspræstmark

Grossmann: Tak for brugbart svar.

Jeg flygter skam ingen steder hen, men jeg nægter at deltage i en plat debat udledt at folks egne ideer om forhold de ikke kender til. Og så oven i købet forhold som intet har med mit spørgsmål at gøre.

Så simpelt er det.


Skriver du måske ikke selv at bålpladsen indeholder diverse ting som ikke høre til på en bål plads, så spørgsmålet må være hvem det er der er PLAT
Citat fra Håndværkeren

Skriver du måske ikke selv at bålpladsen indeholder diverse ting som ikke høre til på en bål plads, så spørgsmålet må være hvem det er der er PLAT


Tja - der er ingen af dine svar i denne tråd, som besvarer spørgsmålet om en god plade til en bålplads. Jeg kan godt forstå Thomas ikke gider høre på dit meneri om hans bålplads, når du ikke har set den - især fordi der er tale om en bålplads forurenet med rustne søm og jern. Det er altså ikke rigtig farligt, undtagen selvfølgelig, hvis man stikker sig på det.

Da jeg ikke vil opføre mig plat, vil jeg tilslutte mig synspunktet om en jernplade i en fornuftig dimension (tykkelse), så den kan holde til bålene. Og så skal den ikke være større end bålene.

Det var så lige min mening.

WS
Citat fra Allan Fischer

Hej Thomas

Har du overvejet evt. at finde en stak gamle havefliser og bruge dem ? Mange steder f.eks i den blå avis kan disse fås gratis med afhentning.

Fidusen med at lave en flisebund vil også være, at hvis du bruge bålpladsen til "alternativ afbrænding" er det nemt at feje resterne op.

Du kunne også overveje at støbe et tyndt betonlag oven på de tidligere fortrædligheder. Laver du det ikke for tykt kan det nemt bankes op igen.

PS. nye havefliser kan også bruges, jeg har selv et bålsted af "Herregårdssten" ca. 70 - 80 kr pr. m2. som nu igennem nogle år har virket ganske fortrinligt.

Hilsen
Allan


Vær dog lige opmærksom på at det ikke er ALLE stentyper (især ikke beton) der kan tåle meget og høj varme.
Bemærk lige, at en sådan jernplade på 1,2 meter vil være meget varm også i kanten. Tag derfor hensyn til, at børnene ikke kan komme til at træde på den, for det holder skosålerne kun til i meget kort tid.

Hvis der ligger gamle søm og skruer i området uden for pladen, giver det mulighed for kvæstelser, hvis børn går rundt i tynde sko eller hvis de sætter sig på jorden.

Selv om din 'ild' måske nok er ren vil et snobrød, der falder på jorden, ikke være helt rent længere.

Jeg ville nok vælge en mindre plade, som kun lige ligger under bålet og så gøre grundigt rent i området omkring bålet, for børn i snobrødsalderen har det med at løbe meget rundt og ikke sidde stille og blot betragte bålet.

Selv har jeg betonfliser (ca 7*10) under min bålplads, men min erfaring er, at de flækker efter nogle bål og derfor må udskiftes hvert andet eller tredie år.
[Indlæg slettet]

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også