Alternativ belægning i indkørsel

Vi har bygget hus og fået lagt stabilgrus til indkørsel, men er i tvivl om hvad der skal på. Vi mangler også gangstier på grunden.

Vi har fået nok at de steriliserede forhaver med granit. Det er uopfindsomt at næsten alle har samme belægning.
- vi ønsker noget naturligt og grønt og helst bæredygtigt. Det må gerne være billigt.

Armeringsgræs som vi både kan køre på, og som er grønt er en mulighed, men ret dyrt.
Vi har tænkt på at hente marksten og lægge dem, og evt. hælde beton imellem for at gøre underlaget fast. Har nogen erfaringer med det?

Ral vil vi ikke have for stenene ender på græsplænen, men er der mulighed for mere fast grus/sten?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skriver at haver med granit virker steriliseret. Det kan jeg svært forstå. Mener du måske Beton? Som fliser og rugbrødsmur og lignende?
Jeg har den erfaring at man ikke kan generalisere anbefalinger men i steden for at skal prøve at lytte til kundens ønsker samtidligt med at man kigger på grunden og huset for at anbefale noget som passer ind i helheden.
Ude fra det hvad du skriver vil jeg tilføje at hvis du opretter en kant til grasplanen så kan du godt lægge granitskiver eller andet i indkørseln.
Ifølge min erfaring er min råd til dig at få en brolægger ude og gennemgå tingene med ham. Heri kan du trække på proffesionlt erfaring og få øjne for muligheder og anbefalinger.
Tingene kan godt gøres billigt og pænt eller dyrt og grimt. Derimellem lægger mange muligheder, hvis du forstå hvad jeg mener.
Mvh Myrlin
Hej jeg er murer og har lavet en del belæggning med marksten kopsten dette er en meget smuk løsning til rundt om huset gangsti osv de skal slås på højkant ned i ca 5cm sand ovenpå dit stabilgrus fej sand ned imellem, cement vil senere revne og gør rengøring uoverskuligt svært . Lej en pladevibrator efter nedlægning til at jævne med. Man kan med fordel vande sandet ned mellem stenene . Jeg ville finde noget andet til indkørselen da kopsten er en tidskrævende belægningsform
Citat fra macgyver

Hej jeg er murer og har lavet en del belæggning med marksten kopsten dette er en meget smuk løsning til rundt om huset gangsti osv de skal slås på højkant ned i ca 5cm sand ovenpå ...


Det lyder som en god ide. Hvor store skal markstenene være? eller er størrelsen smag og behag?
Det billigste er at bestille dem usorteret så har man alle størelser de største bruges til yderkanter og kørespor fyld op med resten det er som et pudslespil . Men du kan få dem rimlige ens i størelse hvis du ønsker det. de handles pr. tons 500-1000 kr afhængig af lervering. Kanon flot ser det ud
Hej,

vi valgte granitskærver, fordi det skulle være hurtigt - og jeg ikke lige kunne overskue at skulle lægge 35 m2 chausse-sten. Damn har vi fortrudt.... de er over det hele...

Nå, men som det nævnes, så er det jo meget et spørgsmål om indkørslens udformning, hvis der skal laves noget harmonisk. Kunne I forestille Jer noget med "kørespor" i f.x. chausse eller marksten, og så græs omkring og imellem?
Græs-armering duer ikke - armeringen fyldes gradvist op, hvorved græsset slides, ligesom det ofte (særligt ved cement-armering) svides alt for meget. Men det er flot de første år...

Ellers ville jeg også overveje markstens-løsningen - lagt rigtigt er det en kanon-flot belægning, som giver groplads til græs. Ulempen er, at den er halvfarlig at falde på (tænker mest på børn).

Lad os høre, hvilken kreativ løsning i ender med wink

Mvh.

Jan R.
Annonce
marksten er en dårlig idé...
1: det tager sindsygt lang tid at lægge.
2: de bliver glatte i regnvejr
3: ikke beregnet til høje hæle

......meeeen...... det ser svine godt ud så jeg er også igang med stier og terasser, så valget er dit smile

Min anbefaling er at udlægge granitskærver i en stor størrelse f.eks i en baneskærve str. 32-50 mm. De er bare super flotte og ikke nogle sten der flyver ud på græsplænen og sådan.

Kig ind på http://www.slettet (reklame slettet) se på baneskærver.

Ja ja mads123osv
Spar nu lidt på reklamerne, men nu kan du da vist heller ikke finde flere gamle tråde at genoplive

Gud og hvermand sælger jo efterhånden skærver, men billigere end den lokale vognmand, kan levere den i løs vægt, tror jeg nu ikke det bliver.

jens
Det er altid dejligt at genoplive sager der kan optimeres

Men jo det kan sagtens gøres billigere end den lokale vognmand. Det med den lokale vognmand er efterhånden et gammelt fænomen fra 20 år tilbage. Det er heller ikke billigere længere at købe køleskabe ved den lokale isenkrammer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis