Montering af dørkarm op af væg

Hejsa,

Jeg skal opsætte en gipsvæg 'med en dør i. Men da døren skal stødde op imod en anden gipsvæg er jeg kommet i tvivl om hvordan.

Skal jeg montere en stålprofil på den Eksisterende gipsvæg, smide en lægte i den og så montere dørkarmen på længten? Hvad så med gipens, hvad skal den monteres i, i den side hvordan ingen stål profil er? Er det nok med den bredde som stålprofil's sider har? Ca sådan her:

doerkarm.jpg


Eller skal jeg til at opsætte 2 stålprofiler lige efter hinanden ? :

doerkarm_1.jpg
Jeg kan, så vidt jeg kan se ikke montere karmen direkte på væggen da der så ikke er plads til gerigter.

Det er skutte helt nemt at forklare...er det til at forstå?

Håber nogen kan give et lille hits...jeg tror/regner selv med nummer 1.

Mvh
Dan Andersen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I et stålskelet skal der sidde en lægte inde i stolpen. Ellers er der ikke noget skrue karmen fast i. Hvis der ikke er noget i den gamle væg du skal støde op mod kan du jo lave hule i den og sætte en stolpe ind i den.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har monteret en gipsvæg "på tværs" i en kælder, hvor gerigterne til døren ville blive et problem. Jeg satte simpelthen lægter + afstandklodser på den eksisterende væg (som sad vinkelret på gipsvæggen), som karmen blev skruet fast på (hængselsiden!) - så den kom ca. 15 cm. ud fra væggen. Derved blev der plads til gerigter + lidt luft.

Jeg mener, du er nødt til at "klodse karmen ud" for at få afstand nok, så gerigterne kommer til at se "pæne" ud.

Men din eksisterende gipsvæg - sidder den på langs eller på tværs af den nye? Det synes jeg ikke, man kan se ud af din tegning.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Fiahgt: Jep det er jeg klar over. Det har jeg også med på min tegning. Der kommer en trælægt inde i stålprofilen på hver siden af dørkarmen.
bobenontot: Min væg går på tværs (altså vinkelret). Du har ret i at man ikke kan se på tegningen hvordan, derfor har jeg opdateret min tegning så det nu skulle give mere mening.

Jeg er med på at klodse karmen ud, men hvad sætter du gipspladen fast i 'karm siden'? Op imod den nuværende væg skruer jeg den jo fast i stålprofilen. Er det nok kun at give den small plade (bliver ved ~10cm) én række skruer hele vejen ned ?

Og tak for jeres respons

Mvh
Dan Andersen
Ja den skal bare hænge der der er jo ikke så meget plade

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du skal have 2 stolper: 1 ved væggen og 1 ved døråbningen. Det kan godt være, de kommer til at sidde meget tæt, men det er den eneste rigtige løsning.

Du skal jo, som tidl. nævnt, også have plads til dine gerigter, og de almuelister jeg har brugt er f.eks 91 mm brede.

Pæneste løsning vil være at du har mindst 5 cm fri væg, når du er færdig (altså EFTER montering af gerigter)

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis