Skelet til indvendig isolering af ydervæg

Nu er jeg igen rådvild!
Gik og overvejede om skeletet skulle laves af metal skinner eller imprægneret træ. Så forklarer den lokale Stark, at det slet ikke kan betale sig at bruge imprægneret træ, og jeg formodentlig ikke vil kunne udnytte at metalskinner er hurtigere at sætte op, da jeg er urutineret. Der er også usikkerhed omkring at imprægneret træ indendørs kan være usundt. Jeg skal heller ikke bekymre mig over at træet kan slå sig.
Så anbefalingen løg kort og godt; brug alm ubehandlede 38x73 lægter, skru det sammen på gulvet, vip det op på plads og fastgør til gulv og loftsbjælker. Jeg kunne evt. ligge vindpap bag lægterne.
Det er en lidt anden holdning end min onkel (gammel tømrer) har givet mig besked på, nemlig stål reglar eller imprægneret træ!
Derfor kunne jeg godt bruge nogle synspunkter/argumenter til dette valg.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige selv sat et stålskelet op, også en væg op med en ydervæg og det gik altså som smurt.

Du skal bare have en top og en bundskinne og så lodrette stålrigler pr. 40 cm.

Jeg lånte en klemmetang (aner ikke hvad sådan en hedder) som man hæfter riglerne sammen med, det var altså vildt nemt.

Jeg lånte en pladesaks af min fatter og så havde jeg min nedstryger til at korte dem af med.
Jeg skal nok tage nogle billeder af det i morgen og lægge dem op så du kan se princippet i det.

Vi snakkede om bagefter at det med stål kontra træ, der gik det meget hurtigere med stålrigler...en tilpassede mens en anden satte dem op.

Det er nok lidt dyrere men jeg tror det er bedst med stål mod en ydervæg og den med det trykimprægnerede bryder jeg mig ikke rigtig om.

men jeg skriver i morgen igen.

Kun døde fisk flyder med strømmen wink
Har selv lige lave skillevægge. De er lavet i 45x95 lægter (ubehandlet træwink. 38x73 kan også sagtens bruges, men du kan få mere isolering i de tykkere lægter men du får jo så også mindre plads. Det er lynhurtigt smækket sammen ved at lægge top og bundrem ud på gulvet. Skru så lægterne på imellem (45 afstand ved normale rum, 30 ved vådrum). Rejs væggen og skru den fast i gulv og loft - jeg tror ikke det tager længere tid om du bruger stål eller træ.

Vægge kan nu beklædes med fibergips på ingen tid da de kan slås op med kramper vha. trykluft pistol når du bruger træskelet.

Jeg kan da slet ikke se hvorfor du skulle bruge imprægneret træ til en indvendig væg - det ville jeg ihvertfald ikke have ind i huset da det frigiver dampe uanset hvad det er behandlet med, men hvor skal du have dampspærren? Hvis dampspærren kommer indenfor skellet, så forstår jeg godt ideen med imprægneret træ, men det burde ikke være nødvendigt (spær bliver jo heller ikke lavet af imprægneret træwink.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
jeg har også lavet flere indvendige vægge. Alle lavet med stålregler. Det er supernemt at arbejde med. Du kan købe en pladesaks til at klippe dem med, den koster ikke alverden, og leje en tang til at fiksere reglerne i top og bund. Tangen følger med hvis du lejer en gipsskruemaskine. Alternativt skal de skrues sammen, og det er lidt bøvlet.
Stålregler har også den gode evne, at det ikke giver så mange kuldebroer som træ vil gøre, idet du kan isolere inde i selve stolperne.
God arbejdslyst.
Man kan sagtens lave det hele i en 45mm stål stolpe har selv gjort det hjemme hos mig. Og der er 100mm i væggen man kan jo sagtans isolere ekstra. Skelettet skal jo ikke nødvendigvis stå helt op af ydervæggen og så kan man i teorien isolere 300 mm i sin væg hvis det er det man vil.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Kort og godt du må ikke bruge imprægneret træ indvendig
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg er igang med at lægge varmvæg op i min kælder også.

Jeg har købt et par stålprofiler i den lokale silvan, lidt 30mm EPS isolering og nogle gipsplader. At sætte stolperne op tager ikke så lang tid igen. Man skal bare lige skære dem til i længden og skrue dem op. Herefter sætter jeg lidt isolering på imellem profilerne, og afslutter med at sætte gipspladerne fast på profilerne.

Siden er det bare spartling og maling.

Det kan ikke svare sig at bruge organiske materialer som træ hvis man arbejder under terræn. Hvis du arbejder over terræn, så er det ok at bruge træ, det er jo også lidt lettere at arbejde med end stål. Men du skal ikke lade dig afskrække af at der er tale om stålprofiler. SÅ svært er det ikke at arbejde med.
det er altså MEGET lettere at hive vinkelsliberen frem og skære stålet med denne - men kan jo skære flere styk på samme tid smile

Ville absolut heller ikke bruge trykimprægneret træ - men stål er og bliver en dyrere løsning - så hvis du selv går og laver det så vælg dog træ og spar de penge. Så meget længere tid tager det jo heller ikke.

fastgør evt skelettet til væggen med beslag så du kan holde 50 mm afstand hvor luften kan cirkulere.
Jeg invadere lige tråden med et spørgsmål, som er inden for samme emne...

Flere nævner, at der skal være luft mellem skelettet og ydervæggen.... Hvilket jeg undre mig over, da Knauff Varmvæg f.eks. sættet helt op imod ydervæggen...

Hvorfor skal der være plads til cirkulation, med et træ/stål skellet og den metode Knauff anviser?

Er det rockwoll der gør forskellen?

Mvh

Erling
Det gøres hvis du eks. har fugt problemer.
I ældre huse må man jo ikke lukke fugten inde, og derfor er det svært at isolere (indvendigt). Ved at lave nogle cm hvor man kan lade luften cirkulere bag isoleringen, og så isolere "resten" af rummet, kan man få det bedste af to verdner. Ingen fugt problemer, og en rimelig isolering.
Jeg har tidligere, i en gl. nedlagt købmandsforetning, lavet kælderrum hvor jeg ikke alene lavede 10 cm mellemrum mellem væg og isolering, men også havde så meget fugt at jeg måtte udlufte det pågældende mellemrum ved at sætte en blæser på en time om dagen (!)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også