Hvepsebo

Er lige stået ud af min seng da jeg har fundet ud af jeg har et kæmpe problem som jeg godt kan huske fra sidste år.

Vi har nemlig et hvepsebo på loftet men det er imellem loftbrædderne og isoleringen et sted. Nu er spørgsmålet så bare hvordan kan jeg komme afsted med at fjerne det uden at blive fuldstændig skamstukket af de møgkryb. Der er nemlig kun en meget lille lem at komme op igennem og ikke ret meget plads deroppe.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Er lige stået ud af min seng da jeg har fundet ud... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Faight

For år tilbage fik jeg en prof. biavler til at hjælpe mig med et lign. problem. Metoden han brugte var at sprøjte boet over med et organisk opløsningsmiddel. f.eks. sprit, renset benzin, lugtfri petrolium kan bruges. Han brugte en alm. blomsterforstøver til opgaven.Metoden er næsten omgående virkende. Vent til om aftenen når alle hvepse er hjemme. Ellers vil du resten af dagen og måske den næste med, have en flok hjemløse hvepse sværmende omkring, og til orientering så er de ikke i særlig godt humør. Tricket er vist noget med at insikter ånder gennem kroppen og på den måde tager de skade af dampene. Så vidt jeg ligeledes husker galt det om at få ram på dronningen, idet hvis man ikke fik ram på hende ville man være lige vidt.

Men men men, jeg har dog i årene der siden er gået fortrudt mine handlinger over for hvepsene idet jeg som Wassine skriver på egen krop/frugttræ har erfaret at at hvepse, hvor underligt det end lyder faktisk er ganske nyttige dyr.

Forholdet er nemlig at den voksne hveps er vegetar og lever af nektar fra planter, medens dens larver er kødspisere og lever at de insikter som de voksne fanger og det er efter sigende ganske mange. Jeg mener selv at kunne takke hvepsene for at et bladlusebefængt blommetræ stort set fra den ene dag til den anden blev bladluseproblemet kvit.

Hilsen
Allan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis