Overtrykshane ?

Hejsa

Jeg har en varmtvandsbeholder hvor der sidder en overtrykshane på 10 bar på MEN den drypper og der er da trælst og dyrt i vand. Har skiftet den med en ny men den nye gør det samme.
Er det ventilen det er galt med eller kan jeg få en på flere bar ( har ikke lige kunnet finde en)

Hilsen Jan
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Er du sikker på at den er defekt? Det er vel ikke usædvanligt at sådan den fætter drypper? I mit hus har den forbindelse til afløbet.
Jeg forestiller mig at når varmtvandsbeholderen fyldes med koldt vand som varmes op stiger trykket som så udlignes vha sikkerhedsventilen.

vh Anders
Hmm ok så skal det nok være sådan ok kan da også rimeligt nemt koble den til et afløb MEN er sgi da træls at betale for vand der bare løber ud :-( Men håbede man måske kunne få en der kunne klare større tryk men må jo nok bare prøve at leve med det. :-)

Hilsen Jan
tja det kan da holde cement gulvet under den fugtigt men er ikke lige meget den drypper er som du jo også er inde på noget med hvor vamt vandet er. Da vi har solvarme og fastbrændselfyr kan temperaturen godt svinge noget.
Hvis overtryksventilen ikke lukkede det overskudsvand ud, der opstår når vandet udvider sig ved opvarmning, ville din varmtvandsbeholder sprænges.
Eller du ville sandsynligvis få sprængt det af dine vandrør der er placeret allermest utilgængeligt, indstøbt i et gulv, eller lignende.

Jeg fik på et tidspunkt monteret et nyt sikkerhedsarmatur inklusiv overtryksventil. Senere opdagede jeg at ventilen var mærket med 10 bar, mens den gamle åbnede ved 6 bar. Så jeg skiftede til en ny 6 bar for ikke at belaste systemet unødigt.
Jeg har en 150 liter beholder der opvarmes til en temperatur på 55-60 grader.
Forbruget er til to personer.
Det giver omkring et par liter om ugen i den spand jeg har anbragt under overløbsrøret.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Hej

Der skal altid anvendes en 10 bars sikkerhedesventil på vandinstallationen hverken større eller mindre.
en 6 bars vil med stor sandsynlighed gi et alt for stort spil af vand.
man har før hen andvendt 6 bars sikkerhedsventiler på vandindsatllationen.

mvh steffens
Ok vil prøve at sætte en balje under og se hvor meget det bliver til i løbet af en uge. Men kan regne ud at det nok har noget at gøre med at min vand temperatur svinger fra 50 til 70 grader. Men vil leve med det og så måske koble det afløbet så jeg ikke ser hvor meget den drypper. :-)
Men mange tak for hjælpen.

Hilsen Jan
Steffens,
kan du forklare hvorfor en 6 bars ventil skulle give større vandspild end en 10- bars, så længe vandværkstrykket holder sig på en passende værdi?

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Ja da, fordi der er større chance for at vandet når 6 bars overtryk ved opvarmning end de 10 bar. tænk på at du højst sansynligt har et konstant vandværkstryk på mellem 3-4 bar så er der ikke ret langt op til de 6 bar det kunne nemt tænkes at bare det du lukker for en hane hurtigt er nok til at din sikkerhedsventil åbner. og i dit tilfælde hvor du selv skriver at den gir et par litter om ugen det er altså for meget hvis du da har en normal varmtvandstemperatur ca 50-55 grader. Der næst skal det være en 10 bars sikkerhedsventil du må ik bruge andet.

steffens
Joo, helt teoretisk kunne det måske forekomme at der kom en trykbølge, der slipper et par dråber ud, men i realiteten er det jo lige meget, jeg vil sågar påstå en overtryksventil er helt overflødig, på to betingelser, dels den meget vigtige (!) at beholderen er åben så der ikke dannes overtryk, dels skal tilgangen afspærres, når man ikke forbruger varmt vand.
Det er jo sådan de gode gamle Metro vandvarmere med et enkelt aftapningssted fungerer.
Der er konstant åbent fra varmtvandsbeholderen til aftapningshanen, og så "åbner" man for det varme vand ved at åbne en ventil, der tillader det kolde vand at strømme ind i beholderen, og dermed presse varmt vand ud.
Det er en detalje der i tidens løb har drevet husmødre til vanviddets rand, for på trods af hårdt tillukkede haner drypper det alligevel fra aftapningsstedet, nemlig med det overskudsvand der opstår ved opvarmningen.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis