Overtrykshane ?

Hejsa

Jeg har en varmtvandsbeholder hvor der sidder en overtrykshane på 10 bar på MEN den drypper og der er da trælst og dyrt i vand. Har skiftet den med en ny men den nye gør det samme.
Er det ventilen det er galt med eller kan jeg få en på flere bar ( har ikke lige kunnet finde en)

Hilsen Jan
Hejsa Jeg har en varmtvandsbeholder hvor der... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En overtryksventil skal ikke dryppe, uanset hvor mange bar den er designet til. Det kan hjælpe at aktiverer ventilen og tvinge den til at åbne , dels for at "smørre" pakningen og dels for at lukke evt. snavs ud.. men en ting er sikkert og det er at den skal værre tæt.

Mvh

Peter

<p>Peter Madsen</p>
HansW

Det er skam ikke teroretisk det er fakta at det sker det kan også ske ved en 10 bars sikkkerhedsventil. at du så lige frem påstår at den er overflødig er jo nok ikke så smart når det er lov at den skal være der og det skal også være en 10 bars sikkerhedsventil. den slags beholder du snakker om eksistere skam stadig og bliver brugt flere steder den er jo tryk løs som du selv skriver men det vil jo næppe kunne la sig gøre i større beholder.

en sikkerheds ventil kan altså sagtens dryppe lidt det har ikke noget med skidt at gøre men der i mod det overtryk der altid vil dannes ved opvarmning af vandet. at der så er visse triks der bliver brugt for at få den til at stoppe er noget andet f.eks at bor et lille hul i kontraventilen og der ved la overtrykket forsvinde den vej ud ( det er selvfølgelig ik lovligt at lave det nummer)

steffens
Daniel:
Se her kunne man have haft fordel af en undertryksventil.
Jeg har set resultatet af samme fænomen, nemlig en mælketank, der havde været klappet sammen fordi chaufføren havde glemt at åbne for luftventilen, mens han pumpede tanken tom.

Steffens:
Jeg er ikke VVS-fagmand, men jeg har min kritiske sans og har fulgt med i fysikundervisningen.
Jeg tror mit "overskud" på et par liter om ugen er helt ok.
Hvis jeg husker ret udvider vand sig med ca. 0,5% for hver 10 graders temperaturstigning. (tommelfingerregel)
I min vandvarmer varmes vandet op fra ca. 15 gr. til 55 gr., altså en temperaturstigning på 40 gr. hvilket giver 2% overløb.
Lidt baglænsregning giver, at 2 liter overskudsvand må være resultatet af
et varmtvandsforbrug på 100 liter. Det er egentlig ikke ret meget på en uge.
Ret mig hvis jeg husker/regner galt. (Det er jo bl.a. det vi har lds til)
Måske er der en tommelfingerregel om at "man" kun bruger 10 bar ventiler, men hvis det er lov, hvorfor spørger "ventilforhandleren" så folk om de skal have en ventil til 6 eller 10 bar?
En 10 bars ventil udsætter jo min gamle varmtvandsbeholder for en trykforøgelse på 66,6 %, i forhold til en 6 bar, så jeg vælger at tage lidt hensyn indtil den er gået på pension. wink

Pema:
Jeg tror du overser vi taler om varmtvandsbeholdere.
Du har ret når vi taler om sikkerhedsventilen til kedlen. Her optages trykvariationerne jo i ekspansionsbeholderen, så her er der noget galt hvis overtryksventilen drypper.

Jeg fandt lige en graf, der kan være nyttig.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis