Corolla fra 85 - blyfri Lav-Det-Selv 3049 28-03-2000 21:10 Kan min Corolla årgang 1985 kører på blyfri 95?? - Er der nogle mekanikerederude der ved det?Keld 8 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:11 Spørg på din tankstation, de har normalt en liste over biler der kan køre påblyfri../Hauge
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:11 HejHold dig hellere væk fra blyfri benzin uanset hvad Toyota eller andre siger.Motorer fra dengang er ganske simpelt ikke konstrueret til at skulle køreblyfrit og du nedsætter levetiden på dine ventiler ved at køre blyfrit. Defå ører du sparer kommer du mange gange af med igen hvis dine ventilerbliver slidt op.--Tom LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg
LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:11 Den er bygget til blyfri - så hæld bare på.Den er endda leveret med katalysator i visse dele af verden - og det duer ikkemed blyholdigt benzin.Vores gamle 1.6´er holdt 365.000 med blyfri - og det var ikke motoren der varødelagt.:-) Palle--Der tages forbehol for tasdefegl ;-)
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:12 Hvis en bil er fra 1985 så lyder det mærkeligt at den ikke skulle kunne tåleblyholdigt benzin, men måske mener du at det er de corolla'er med kat. derikke kan tåle blyholdig benzin?.Nu er jeg ikke corolla expert men hvis ikke ventiler og ventilsædet erhærdet (som du jo påstår at det er) så kører man altså ikke med blyfri. Imin gamle instruktionsbog for Ford skrev de også at man kun skulle tankeblyholdig hver 4. gang, men med de elendige ventiler som Ford bruger så erdet løgn fra fabrikkens side (men de vil sikkert gerne skifte ventilerne).Jeg ville nu betænke mig MEGET med at køre blyfrit hvis ikke jeg var 110%sikker på det, jeg taler af bitter erfaring og fra de venner og bekendtehvor jeg har hjulpet i tidens løb. Og det er 110% sikkert at der sker intetmed at køre blyholdigt hvis bilen er uden katalysator.Langt de fleste biler med hærdede ventilsæder har et aluminiumstopstykke såher kan man roligt gå ud fra en de kan køre med blyfrit, men de motorer medstøbejerns topstykker har jeg nu ikke for meget tiltro til (og her er detmin erfaring mere end bilfabrikkernes ord).Har din gamle Kadett nu også kørt blyfrit fra første dag hvor du fik den?Så mange år har blyfrit jo heller ikke været i Danmark, eller?En motor bliver ikke ødelagt af at køre med blyfrit benzin men ventilerbliver utætte og man mister derfor trækkraft. Da det er noget som skerlangsomt mærker man det måske aldrig, men en kompressionsmåling kan afsløredet eller en tur på et rullefelt.Opel må vel også lave verdens stærkeste motor hvis den ikke er ødelagt efter365.000 Km, jeg ville have troet at alt i motoren var opslidt med så mangeKm. (For det er vel en Benzin motor vi snakker om)De mange motorer jeg har set har godt nok ikke meget holdent efter så mangeKm, Knaster har dybe spor, ventilstyr har slør, ingen kompression, brugerolie, motoren "knaser" ved sejtræk, motoren hopper og danser når den erkold, tændingsbanker og fortsætter med at køre når nøglen er drejet. Så manmå sige at du har gjort det rigtige valg.mvhTom
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:13 HejSorry jeg har ikke læst dit indlæg ordentligt, jeg sidder og fantaserer omen Opel kadett men du skriver jo kun om Corolla.--Tom LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg Annonce
LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:13 Helt OK Tom.Selvfølgelig kan motoren _tåle_ blyholdigt benzin. Det med katalysatoren varblot sagt for at fortælle at motoren er lavet til blyfri fra starten.Men i øvrigt - just for the record.Min Corolla var fra 86 (men samme model som 85).Jeg har "kun" haft den fra 300.000 km, men kender mekanikeren der har ordnetden stort set siden den var ny.Indtil 350.000 har motoren ikke været skilt ad.ved 355.000 røg toppakningen.Så blev dén skiftet, sammen med tandrem, remstrammerhjul og der blev slebetventiler.Desværre kom jeg til at krølle den ved 365.000 - ellers havde den sikkert kørtendnu.Kun startproblemer én gang mens jeg havde den. Der var gået en diode igeneratoren så den ikke ladede ordentligt og samtidig slog startautomatikkenud af kurs.Olieforbrug - ca. 0,5-0,7 liter / 10.000 km på delsyntetisk 10/30 olie.Det var en benzinmotor og den gik stadig frisk til 170-180 km/t på sine gamledage.Eneste alvorlige tegn på slid i motoren var en svag banken fra bunden afmotoren ved sejtræk.Sikkert en smule slør i krumtaplejerne ??? Eller noget i den stil.De kan åbenbart lave motorer der bliver ved med at køre, nede hos Toyota.Jeg kender nogle der har haft en Corolla Diesel, ca. samme årgang, der havderundet 600.000 på samme motor da de solgte den.:-) Palle
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:15 Hej> Hvad er det egentlig at blyet gør i i den blyholdige benzin ??Det smører ventilerne.Hygge..Thomas
Lav-Det-Selv Trådstarter 3049 28-03-2000 21:15 Jeg har en Corolla 1.3 fra 85.Fra 85-88 kørte jeg af een eller anden grund på blyholdig benzin,selvom vognen godt kunne bruge blyfri ifølge bogen.I 89 var der en pige der spurgte mig hvorfor jeg dog kørte påblyholdig når jeg nu godt kunne køre på blyfri, og da jeg ikke kunnegive hende et fornuftigt svar, var der ikke andet at gøre end at skifte :-)Så fra 89 til idag (den kan stadig køre) har den udelukkende kørt på92 blyfri - helt uden problemer. Aldrig et problem med ventiler eller lign.Med venlig hilsenPeter
LDS Tip Automatisk tip Mangler du tilbehør til bilen? Se ugens tilbud på autotilbehør hos Harald Nyborg