Corolla fra 85 - blyfri

Kan min Corolla årgang 1985 kører på blyfri 95?? - Er der nogle mekanikere
derude der ved det?

Keld

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg på din tankstation, de har normalt en liste over biler der kan køre på
blyfri..

/Hauge

Den er bygget til blyfri - så hæld bare på.

Den er endda leveret med katalysator i visse dele af verden - og det duer ikke
med blyholdigt benzin.

Vores gamle 1.6´er holdt 365.000 med blyfri - og det var ikke motoren der var
ødelagt.

:-) Palle

--
Der tages forbehol for tasdefegl ;-)

Hvis en bil er fra 1985 så lyder det mærkeligt at den ikke skulle kunne tåle
blyholdigt benzin, men måske mener du at det er de corolla'er med kat. der
ikke kan tåle blyholdig benzin?.
Nu er jeg ikke corolla expert men hvis ikke ventiler og ventilsædet er
hærdet (som du jo påstår at det er) så kører man altså ikke med blyfri. I
min gamle instruktionsbog for Ford skrev de også at man kun skulle tanke
blyholdig hver 4. gang, men med de elendige ventiler som Ford bruger så er
det løgn fra fabrikkens side (men de vil sikkert gerne skifte ventilerne).

Jeg ville nu betænke mig MEGET med at køre blyfrit hvis ikke jeg var 110%
sikker på det, jeg taler af bitter erfaring og fra de venner og bekendte
hvor jeg har hjulpet i tidens løb. Og det er 110% sikkert at der sker intet
med at køre blyholdigt hvis bilen er uden katalysator.
Langt de fleste biler med hærdede ventilsæder har et aluminiumstopstykke så
her kan man roligt gå ud fra en de kan køre med blyfrit, men de motorer med
støbejerns topstykker har jeg nu ikke for meget tiltro til (og her er det
min erfaring mere end bilfabrikkernes ord).

Har din gamle Kadett nu også kørt blyfrit fra første dag hvor du fik den?
Så mange år har blyfrit jo heller ikke været i Danmark, eller?

En motor bliver ikke ødelagt af at køre med blyfrit benzin men ventiler
bliver utætte og man mister derfor trækkraft. Da det er noget som sker
langsomt mærker man det måske aldrig, men en kompressionsmåling kan afsløre
det eller en tur på et rullefelt.
Opel må vel også lave verdens stærkeste motor hvis den ikke er ødelagt efter
365.000 Km, jeg ville have troet at alt i motoren var opslidt med så mange
Km. (For det er vel en Benzin motor vi snakker om)
De mange motorer jeg har set har godt nok ikke meget holdent efter så mange
Km, Knaster har dybe spor, ventilstyr har slør, ingen kompression, bruger
olie, motoren "knaser" ved sejtræk, motoren hopper og danser når den er
kold, tændingsbanker og fortsætter med at køre når nøglen er drejet. Så man
må sige at du har gjort det rigtige valg.

mvh
Tom

Helt OK Tom.

Selvfølgelig kan motoren _tåle_ blyholdigt benzin. Det med katalysatoren var
blot sagt for at fortælle at motoren er lavet til blyfri fra starten.

Men i øvrigt - just for the record.

Min Corolla var fra 86 (men samme model som 85).
Jeg har "kun" haft den fra 300.000 km, men kender mekanikeren der har ordnet
den stort set siden den var ny.
Indtil 350.000 har motoren ikke været skilt ad.
ved 355.000 røg toppakningen.
Så blev dén skiftet, sammen med tandrem, remstrammerhjul og der blev slebet
ventiler.
Desværre kom jeg til at krølle den ved 365.000 - ellers havde den sikkert kørt
endnu.

Kun startproblemer én gang mens jeg havde den. Der var gået en diode i
generatoren så den ikke ladede ordentligt og samtidig slog startautomatikken
ud af kurs.

Olieforbrug - ca. 0,5-0,7 liter / 10.000 km på delsyntetisk 10/30 olie.
Det var en benzinmotor og den gik stadig frisk til 170-180 km/t på sine gamle
dage.

Eneste alvorlige tegn på slid i motoren var en svag banken fra bunden af
motoren ved sejtræk.
Sikkert en smule slør i krumtaplejerne ??? Eller noget i den stil.

De kan åbenbart lave motorer der bliver ved med at køre, nede hos Toyota.

Jeg kender nogle der har haft en Corolla Diesel, ca. samme årgang, der havde
rundet 600.000 på samme motor da de solgte den.

:-) Palle
Hej

> Hvad er det egentlig at blyet gør i i den blyholdige benzin ??

Det smører ventilerne.

Hygge..
Thomas

Jeg har en Corolla 1.3 fra 85.
Fra 85-88 kørte jeg af een eller anden grund på blyholdig benzin,
selvom vognen godt kunne bruge blyfri ifølge bogen.
I 89 var der en pige der spurgte mig hvorfor jeg dog kørte på
blyholdig når jeg nu godt kunne køre på blyfri, og da jeg ikke kunne
give hende et fornuftigt svar, var der ikke andet at gøre end at skifte :-)
Så fra 89 til idag (den kan stadig køre) har den udelukkende kørt på
92 blyfri - helt uden problemer. Aldrig et problem med ventiler eller lign.

Med venlig hilsen

Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis