Min computer gik i sort.

For en uge siden gik min pc lige pludselig i sort. Jeg prøvede at genstarte, men den vil slet ikke starte op på harddisken igen. Den skrev noget med "boot failure, insert bootdisk". Jeg troede så at det var harddisken der var noget galt med, men jeg prøvede at sætte den over i min anden computer og det var ikke harddisken der var noget galt med. Jeg prøvede dog at sætte en ny hardddisk i installere windows igen, men den når kun lige at skrive "Installationen opretter informationer om hardware" eller noget i den stil og så går den i sort.
Jeg har prøvet at udskifte RAM, skærmkort og harddisk, men den gør det samme igen. Det er heller ikke mine DVD-drev.

Hvad kan det være ????
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bundkortets harddiskcontroller, evt. northbridge chippen på kortet. Du kan måske redde PC'en ved at montere et ekstra HDD controller kort, ala http://www.shg.dk/p/330145
Det er et billigt kort, til SATA diske (sata150, men du kan sagtens køre en 300 disk på kortet). Problemet er bare at hvis problemet ikke ligger i controlleren, men i northbridgen, så skal du ALLIGEVEL ud og købe et nyt bundkort.
Citat fra thomasjc

For en uge siden gik min pc lige pludselig i sort. Jeg prøvede at genstarte, men den vil slet ikke starte op på harddisken igen. Den skrev noget med "boot failure, insert bootdisk". Jeg troede så at det var harddisken der var noget galt med, men jeg prøvede at sætte den over i min anden computer og det var ikke harddisken der var noget galt med. Jeg prøvede dog at sætte en ny hardddisk i installere windows igen, men den når kun lige at skrive "Installationen opretter informationer om hardware" eller noget i den stil og så går den i sort.
Jeg har prøvet at udskifte RAM, skærmkort og harddisk, men den gør det samme igen. Det er heller ikke mine DVD-drev.

Hvad kan det være ????


Lad os starte fra en ende af: Back up. Gem alt, hvad du nødig vil miste.

Selvom at din hard disk controller selvføgelig kan "gå i stykker", så tvivler jeg på, at problemet ligger dér. Eller rettere man bør kunne få skidtet til at fungere igen.

Forsøg dig med at cleare CMOS. Det gøres med jumpere på bundkortet, men det nemmeste er nok bare at fjerne det runde batteri i et minuts tid. Husk at tage strømmen fra først.

Jeg tænker også lidt på, at problemet kunne være varme. Der sidder et køle element på selve bundkortet (northbridge'en). Bliver den ustyrlig varm?

Strømforsyningen kunne også være grunden. Lad mig lige høre, hvad der *præcist* sidder i din computer. Og jeg skal også bruge informationerne fra den mærkat, der sidder på strømforsyningen: Navn, modelnummer og gerne al data omkring "3.3V, 5V og 12V" og deres ampere (A).
Kører du i øvrig SATA eller IDE?
Nu har jeg så brugt et stykke tid på at få min reserve-computer til at kører og tog så over til en kammerat i går for at se hvad han kunne gøre. Da vi så satte det hele til igen, ja så virkede den pludseligt igen. Underligt !!!!

Jeg tror det har været et overophedningsproblem, så nu har jeg taget siden af den. Jeg tror problemet ligger i mit grafikkort. Det bliver hurtigt rigtig varmt og det skulle det vel egentlig ikke, når der sidder en lille blæser på kortet. Jeg kan bare ikke se om den kører eller ej, da blæseren sidder neden under kortet.confused
Stik en finger derned og mærk efter smile

Hvis den kører rundt, så tag grafikkortet ud og sikr dig, det ikke er fyldt med skidt og nullermænd, for det holder på varmen.

Det kunne også være, at der sidder kort i en af PCI-portene, og hvis de sidder i en port tæt på graffikkortet, så "hjælper" de med at holde på varmen. Flyt alle PCI-kort, så de er længst mulig væk fra grafikkortet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis