Fugt i kælder & Luftfugtighed !

Hej

Jeg har målt luftfugtigheden i min kælder til 83 %. Er det normalt på denne årstid ?Jeg synes at kælderen lugter surt - kan det skyldes fugtigheden ?

Jeg har omfangsdræn og platon plader på ydermurene og desuden en Bacho udsugnings ventilator kørende i 2 timers intervaller ca. 6 timer i døgnet således at der bliver tilført luft (temp. ca. 20-22 grader) fra resten af huset. Kælderne er ikke opvarmet om sommeren og temperaturen svinger derfor imellem 15-17 grader. Jeg ved ikke om kældergulvet er isoleret men det føles ikke specielt koldt (der er p.t. ikke noget pålagt beton gulvet). Påtænker at isolere kældergulvet og pålægge massivt fyr plankegulv. Der er ingen synlige fugtskjolder på væggene som indvendigt er isoleret med rockwool, dampspærre og spånplade.

På forhånd tak for de svar som måtte komme !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Luftfugtigheden i din kælder svarer til luftfugtigheden ude i den friske luft, på denne årstid. Så nej, din kælder er ikke fugtig.

Jeg ville ikke lægge massive egeplanker på et kældergulv, hvor temperaturen og fugtigheden varierer så meget.

Mvh
ThomasB
Hej Peter

Jeg har selv en fugtig kælder og har derfor investeret i en affugter. Det er lidt dyrt men den varmer kælder lidt op samtidig med at kælderlugten reduceres.

Jeg har købt min affugter brugt for 1000 kr.
Det er nok eludgiften der er den største (ca 2kWh/døgn i de vådeste måneder)

Hilsen Saunte

Lars P.P.
At affugte en "våd" kælder er symntombehandling.

Kilden til fugtigheden skal findes og afhjælpes, før du har et tilfredstillende resultat.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 27-08-2001).]
Hvis du lufter ud i kælderen om sommeren, tilfører du faktisk kælderen ret megen fugt!

Frej
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis