nyt storsejl

Jeg har fået syet et nyt storsejl og fået det sat på båden. sejlet står faktisk godt og båden sejler godt med det. men helt nede ved bommen er der midtpå en "vulk" eller lidt for meget sejlstof. synes jeg har set det på andre både og går ud fra at det er på den måde at sejlet er syet. men hvorfor er det lige at det er der og sejlet ikke bare er helt fladt? eller er det mig der skal spænde sejlet mere til?
jakob
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, sejlet er med vilje syet sådan for at kunne have den rigtige facon i både svage og kraftige vinde. I svag vind skal bugen være meget synlig, sejlet vil da være passende hult. Men i kraftigere vind skal du stramme faldet (cunningham hvis der er) og bomudhalet, og "bulen" vil så være væk.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis