varmetabsberegning vs. energiberegning

I forbindelse med vores nybyggeri af parcelhus i Grønland, skal jeg stille med en "varmetabsberegning".

Så vidt jeg ved, har man i DK "energiberegning" for nybyggeri.

så vidt jeg ved, er varmetabsberegning mindre omfattende end energiberegning, vi er jo også lidt tilbagestående heroppe : )

Hvad er forskellen egentlig?

Kan jeg lave min varmetabsberegning selv?

Mange tak
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mohabba
Ja, i DK stilles krav om en energiberegning ved nye huse, der dokumenterer, at husets samlede energibehov ikke overstiger kravene i bygningsreglementet. Her indgår energi til opvarmning, ventilation, nedkøling og varmt vand.
Du kan således fx vælge et større vinduesareal end de tilladte 22 % af gulvarealet eller mindre isoleringstykkelse i væg og så fx kompensere med solfanger eller solceller – blot din energiberegning viser at det samlede energibehov ikke overstiger kravet. (Dog skal de enkelte bygningsdele (væg, tag, etc..) opfylde nogle minimumskrav til isoleringsevnen (U-værdi)).
Ved tilbygninger i DK kan man:
1. Dokumentere at bygningsdelene og vinduesarealet overholder kravene.
2. Stille med en varmetabsberegning, hvor man viser, at man fx godt kan have mere vinduesareal, mod fx mere isolering i væggene.
3. Stille med en energiberegning for tilbygningen – som for en nybygning.
energiberegningen er regnskab med et hus´ samlede energiforbrug.
Varmetabsberegningen er en enklere måde at vise at tabet af varme holdes under det tilladte i en tilbygning.

Bygningsreglementerne – som det ovenfor er baseret på - gælder ikke for Grønland, så check med kommunen, Grønlands Hjemmestyre [email protected] eller tlf. (+299) 345000 – men mon ikke det principielt går ud på det samme.

Gøre det selv?
Tja, principielt er varmetabsberegningen ren matematik. Der skal indsamles en hel række oplysninger, areal og opbygning af klimaskærm, areal og antal vinduer og døre, deres U-værdi etc.

Men du skal holde tungen lige i munden og finde en masse data, som rådgiverne har på den flade hånd. Priser for at få foretaget en beregning varierer fra ca. 3.500 kr. ved en ”gør det selv løsning”, hvor du udfylder skemaet med alle oplysninger om huset, mailer det og får beregningen retur.
Til løsninger hvor rådgiveren selv finder tingene ud fra dit projekt og hvor prisen kan ligge på op til 10.000 kr.
Hvis du googler ”varmetabsberegning” kan du finde mange henvisninger.

Liste over godkendte konmsulenter:
http://www.femsek.dk/graphics/FEM_Sekretariatet/EM/Lister%20over%20EM%20konsulenter/ENS_liste_2_09-08-2007.pdf

Hej
Frank
Hej Mohabba
En varmetabsberegning i DK skal udføres i henhold til Dansk Standard 418 "Beregning af bygningers varmetab", så start med at anskaffe den.

Ellers er princippet, at du bruger de U-værdier, der står i BR08, se http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID113/0/54/0 og ganger de enkelte u-værdier med dine arealer, længder af fundamenter og samlinger ganges med linietabet, der står nederst i tabellen.
Hvis du ikke kan overholde en U-værdi, fx for vinduer, må du kompensere for det øgede varmetab gennem dette areal, ved fx at isolere mere i vægge.
Rockwoll har en lille beregner, som giver U-værdi for forskellige konstruktioner:
http://www.rockwool.dk/sw21797.asp For vinduer og fundamenter må du nok til producenten.

Mht til skema var det et en af udbyderne havde lagt på deres hjemmeside, men til en energiberegning. Se http://www.tegnestuen-wangsoe.dk/aktuelt/energiberegninger.htm?gclid=CILmh6iW9pICFQHtlAoduicGCQ

Men.... alt dette er jo regler for tilbygninger i DK, der kunne være andre regler for nybyggeri eller u-værdier i Grønland, så du må lige checke det inden du får brugt alt for meget tid. Herunder om DS 418 gælder.
(Eller har kommunen skrevet forkert og bedt om en varmetabsberegning istedet for en energiberegning???)

(rettelse til 1. indlæg, priserne var for en energiberegning, ikke en varmetabsberegning.)

Hej
Frank
I mit tilfælde, gør de det bare for at genere.

Det er ok. Med hensyn til "varmetabsberegning", så er det hvad der står i papirerne. Vi er heller ikke så langt fremme som DK med lovgivninger.
Jeg tager dem på ordet og laver det de beder om.

Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis