Statisk beregning af parcelhus

Vi bygger nyt parcelhus i Grønland.
I den forbindelse skal vi aflevere en statisk beregning.

Myndigheden havde givet os indtryk af at det ikke var nødvendigt for et hus af vores beskaffenhed, det har vi korrespondence på. Vi har fået byggetilladelse men de har nosset en del i hele vores behandling, så de har set sig godt sure på os : )

Nu vil de bare have den.

Vores hus er meget simpelt. Det drejer sig om et ,praktisk talt, kvadratisk grundplan (87m2) A-ramme spærtag med en 45 grader taghældning, i henhold til en lokalplan. Der er også en kvist.

Kan man ud fra spæropbygning og dimensioner argumentere for at det overholder de belastninger det skal? altså en mindste fællesnævner for kostruktionen det skal overholde for at klare vindtryk, snetryk osv.?.

Findes der en standard man kan gå ud fra?

Skal lige siges at vi kender til andre i grl. som har udeladt denne beregning og stadig fået tilladelse...det kunne bare være en fryd bare at levere det de beder om i stedet for at gå i balladen med aktindsigt osv.

Ved et personligt møde, tilkendegav den tekniske direktør at de faktisk ikke vurderede disse beregninger. De havde dem bare liggende "for vores skyld"

Mange tak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Mohabba

Kan man ud fra spæropbygning og dimensioner argumentere for at det overholder de belastninger det skal? altså en mindste fællesnævner for kostruktionen det skal overholde for at klare vindtryk, snetryk osv.?.


Ja. En ingeniør vil kunne slå tallet for maksimal styrke/tryk/vægt op afhænhig af tykkelsen og typen af det valgte materiale, og ud fra dette kunne give en beregning. Det vil typisk kost fra nogle tusinde kroner og op til 10-12 tusinde, afhængig af hvor meget arbejde der ligger i det.
Hej Mohabba
Kan spærleverandøren ikke hjælpe med beregninger?

Ellers må du selv igang - hvis du ikke vil købe bistand som Twist foreslår:
”… Vejledning i dimensionering for de mest anvendte konstruktionsmaterialer kan findes i lærebøger; for trækonstruktioner fx i SBI-anvisning 210: 'Trækonstruktioner, Beregning' (Larsen & Riberholt, 2005)…..” Se http://www.ebst.dk/br08.dk/BR07_00_ID69/0/54/1

I BR08 er det nu præciseret, at kun mindre bygninger ikke kræver beregninger:
”4.2, Stk. 8
Garager, carporte, overdækkede terrasser, udhuse, drivhuse og lignende bygninger samt teknikhuse til elektroniske kommunikationsnet eller tjenester med et areal på højst 50 m² kan udføres, uden at styrke og stabilitet er eftervist ved beregning” .

Hvis der er sket en tilsvarende udvikling i Grønlandske regler, kunne det være en forklaring på den tilsyneladende forskelsbehandling. Eller også har de andre kommuner set gennem fingre med det/overset det….

Men – som du selv skriver – giv dem det de beder om, (hvis du er i tvivl, så bed om deres hjemmel til at stille kravet) – dels kan du sove roligt om natten, dels har du dokumentation ved et evt. salg af huset.

Til sidst – det er dig som bygherre der er ansvarlig for huset og dermed for dokumentation i byggesagen, så jeres tekniske direktør har ret, når han siger at kommunen ikke bruger beregningerne – de skal sikre sig at oplysningerne er der, men det er dit ansvar.

Hej
Frank
hvis jeg lavede det selv, ville det så være lovligt?

Hvem gør sådan noget og med hvilken autorisation?

hvem kan i anbefale?

Mange tak
Synes du skal forhøre dig helt præcist hvad det er der skal foreligge. Om du selv kan udføre beregningerne afhænger af kravet hertil. Hvis det er et par bjælke-beregninger er det rimeligt simpelt, men f.eks. en stabilitetsberegning af huset er noget mere kompliceret.
Ethvert rådgivende ingeniørfirma bør kunne hjælpe dig hvis det er det der skal til. Gå efter et af de mindre...

/Jesper
Hej Mohabba
Der er ikke generelt krav om autorisation til statiske beregninger. Kommunen kan beslutte, at statiske beregninger skal foretages af en anerkendt statiker, men så skal de sige det.

Så spørg som Jesper foreslår.
hej
Frank
Annonce
Tak for jeres kommentarer.

Jeg har forhørt mig hos en af de lokale rågivende ingeniører. Han grinede lidt af min forespørgsel, da der i Grønland ikke er foreskrifter for enfamiliehuse. Han sagde så at det, ofte ved almindelige huse, var op til deres erfaring, hvad beregninger skulle indeholde. De overlod helst den slags opgaver til tømrere og konstruktører.

Indtil videre har myndigheden henvist til SBI anvisning 186, om småhuses stabilitet, efter adskillige opfordringer fra mig.

Nu er vi jo ikke så langt med lovgivningen her i Grønland som i Danmark så det er ofte ældrere danske regler der bliver brugt.

Hvis nu jeg får laver beregninger i henhold til denne anvisning SBI 186, skulle man så ikke mene at jeg fik udgangspunkt i højeste fællesnævner, altså være dækket ind?

Hvor omfattende er den anvisning?
Umiddelbart drejer det sig om vindlast og sne.

Undskyld, at det er en gammel tråd, som jeg skriver til. Dog synes jeg, at det kunne være relevant for andre læsere, da den lå højt i Google.

Jeg havde selv problemet med at skulle aflevere statiske beregninger og undersøgte faktisk en hel professionel hjælp, fordi jeg ville være sikker på, at det blev gjort ordentligt. Derfor søgte jeg rundt på nettet og holdte en masse uforpligtende møder med forskellige firmaer på hele Sjælland (Både nord og syd). Jeg fandt dog aldrig et firma, der kunne levere helt præcist det jeg søgte. Dem der kunne var simpelthen for dyre for mit budget. Jeg aftalte derfor, at få rådgivning til, hvordan det skulle gøres, og jeg gjorde det derefter manuelt selv. Der kan læses mere om det her. https://abclausen.dk/statiske-beregninger/ .

Det kan kun anbefales, da jeg både fik rådgivningen og sparede pengene. Det er ikke sikkert, at dette firma er det bedste til opgaven, da jeg ikke har prøvet andre. Art-tek skulle også være dygtige til det, men jeg kan desværre ikke selv, udtale mig om deres kundevenlighed og service.

Blot en information, som jeg troede at andre kunne få nytte af.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis