Gearkassen "gnaver" ved 2. gear

Hej..

Jeg har for nylig købt en Hyundai Accent fra '97.. Dejlig bil, på trods af en lidt sløv motor (1.3)..

Men der er lidt problemer med gearskiftet.. Nogle gange når jeg sætter den i 2. gear, kommer den en ubehalig gnavende lyd. Det lyder som om man skifter gear uden at have koblingen ordentligt nede.. Det er kun ved skift til 2. gear, og kommer oftest hvis man kører mere end ca 40 km/t, dog også nogen gange ved lavere hastighed.. Nogen der har en idé til hvad det skyldes, og er det evt noget jeg skal have hevet sælgeren i ørene for? Den er købt ved en bilforhandler, der solgte den for en kunde..

Mvh
Mark Herskind

Mvh

Mark Herskind

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er højst sandsynligt at der er noget galt med syncromesh ringene, som er et sæt ringe, der skal skal sætte tandhjulene i samme fart inden de skubbes sammen, nærmest en art kobling. Fandtes ikke i gamle dage, og så måtte man først koble ud, sætte i frigear, koble ud sætte i det ønskede gear. ( kaldet dobbelt udkobling)

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
De tandhjul der skal bruges til at bringe en Hyundai fremad,er sat i indgreb fra fabrikken og det bliver de ved med at være indtil kassen bliver åbnet,de skrå tandhjul i sådan en "idiotsikret" gearkasse kan ganske enkelt ikke flyttes.
I en ikke synkroniseret gearkasse flyttes der rundt på lige skårne tandhjul og den kan køres uden brug af kobling eller den føromtalte dobbelte udkobling.
Om din kasses problem er en fejl i syncromeshen eller ringen,aner jeg ikke,men den opstår typisk i 2. gear,da det er det,der oftest skal sættes op i omdrejninger når du tager en nedgearing.
Fejlen er ikke farlig og du kan sikkert selv lære at udføre den defekte komponents arbejde ved at tilpasse din fart og motorens omdrejninger med hinanden.
Jeg tror at en Rep. af gearkassen vil koste det samme som en anden Hyundai men prøv at forhør dig om en pris på en ombytter,en kasse fra en hugger har eller vil sikkert snart få samme problem.
Det er juridisk en meget speget sag,du er rodet ind i,for hvis du har købt bilen af en privat person,må du også regne med at bilen er brugt og slidt på en naturlig måde,der er ofte en naturlig forklaring på,at en forhandler ikke vil sælge den,men gør dog et forsøg.
René
Det er jo et rent sprogligt problem om man kalder det for tandhjul eller klokoblinger, men syncromeshringenes opgave er jo bare som Lynæs skriver, ved hjælp af deres indbyrdes friktion at få disse tandhjul/klokoblinger til at køre med samme hastighed inden de kommer i indgreb.
Derfor kan problemet undertiden tildels afhjælpes ved skift af gearkasseolien, da en tyk olie giver mindre friktion mellem syncromeshringene. Og her ønsker man netop en vis friktion.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Hmm, hvis den ikke er helt smadret, og det er den jo ikke når den kan køre, er der nok en vis ide i at få det lavet.
Køber du en brugt hos en hugger er du jo ikke sikker på om den snart får samme svaghed, så jeg er ikke ubetinget enig i at det er billigere eller bedre at købe en anden.
Kig evt. på gearteknik.dk han er skrap og yderst rimelig.
I øvrigt er jeg enig i at det er synkromessen.
Annonce
Det lyder jo ikke så rart.. :/

Kan være jeg skal prøve det med olien lige i første forsøg.. En der kan komme med en hurtig guide til at skifte gear-olie.. Har kun en enkelt ekstra tommelfinger, så skulle nok kunne finde ud af det, hvis bare der er en der kan guide mig det rette sted hen.. biggrin

Mvh

Mark Herskind

generelt tror jeg ikke du får noget ud af at skifte gearolie
og få repareret en gear kasse er rimelig dyrt
en brugt gearkasse med garanti er nok løsningen
Jeg har nu haft snakket med lidt forskellige folk.. Jeg kørte bilen ind til Hyundai her i Aalborg i sidste uge.. De bekræftede at det var syncromesh ringene den var galt med (enddog i slem grad, mente ham der prøvekørte den)..

Hyundai snakkede om en pris på ca 6-7000 kr for at lave det..
Jeg har så prøvet at henvende mig gearteknik.dk og fik lignende svar..

Sidst har jeg henvendt til forhandleren.. Bilen var som sagt solgt for en anden kunde. Men forhandleren er en flink og ærlig mand (Tages biler i Ranum), og han kontaktede den tidligere ejer af bilen..

Vi er nu nået frem til, at den tidligere ejer vil betale 1/3 af prisen, og Tage (forhandleren) skipper til og giver arbejdstimerne.. Så det ender med at jeg skal betale 2000 + moms for det, altså 2500 for at få en anden brugt gearkasse i den..

Jeg synes umiddelbart det lyder som et fint tilbud.. Er i enige?

Mark

Mvh

Mark Herskind

Jeg syntes det lyder meget fair, så jeg ville slå til. Hvis du er helt enig i at forhandleren ikke skal yden en garenti.
Så vidt jeg har forstået gælder de gængse garantiregler ikke, når den sælges for en privat.. Forhandleren gjorde også det klart under handlen at det var for en privat..

Mvh

Mark Herskind

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis