Varmetabsberegning - BuildDesk

Jeg er gået igang med en tilbygning i træ. Jeg har modtaget en byggetilladelse under forudsætning af, at jeg fremsender "dokumentation for at kravene til de anvendte bygningsdele u-værdier overholdes. Alternativt kan der fremsendes dokumentation for at varmetabsrammen overholdes. Der henvises til BR 08, kap. 7.3 om ændret anvendelse og tilbygninger."

Fra Rockwol siderne har jeg downloaded BuildDesk U 3.3. Det ser jo umiddelbart ret nemt ud - vælg en konstruktionstype - juster evt. dimensioner og bingo så ligger der et færdigt resultat lige til at printe.

Spørgsmålene er nu;

1/ Skal kommunen have een side med beregning på "gulv mod jord", "ny ydervæg", "loft mod uudnyttet loftsrum" (det er jo kun fladerne - hvad med hjørnerne, fundamentmuren osv?)

2/ Hvad gør man med den facade hvor der skal indsættes et vindue ?

3/ Og den væg der udgøres af den eksisterende facade hvor tilbygningen opføres?

Med venlig hilsen
Bjarne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej
For mig at se blander du to ting sammen en u-værdi er et tal hvor ved man kan læse hvad den enkle bygningsdels varmetab er og har ikke noget at gøre med om der er vinduer eller ej der ska regnes en u-værdi for vinduer også.
Det program du har kan kun udregne u-værdier og ik mere skal du lave en energi ramme kræver det et andet program som ikke er gratis der næst kan man ikke bare selv udføre en sådanne beregning der kræves en hvis erfaring.
håber det ku svare på lidt af dine spørgsmål

mvh steffens
Tjae "steffens", jeg skal gerne vedkende mig en vis usikkerhed på hvad det er jeg har rodet mig ud i, men hvis kommunen kun vil ha' en u-værdi så må/skal de naturligvis nøjes det.
Men tak for linket "f.brodersen". Det var meget informativt selv om jeg strengt taget ikke har fået svar på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen
Bjarne

Hej

1. Du skal beskrive og beregne de enkelte bygningsdele og husk at korrigere for træprocent og bindere. Det er rigtigt at du skal gøre det for fladerne: ny ydervæg, gulv mod jord, loft/tag. (Husk de rigtige lambdaværdier)
Vinduerne er du nødt til at få den samlede U-værdi på fra leverandøren.
Der skal ligeledes beregnes linietab ved fundament (se Leca's hjemmeside), vinduesåbninger og evt. tagvinduer.
Du finder kravene i BR08 kap 7.3

2. Har ingen betydning ved denne beregningsmetode.

3. Den eksisterende ydervæg bliver jo nu en skillevæg med opvarmning på begge sider, så den er jo uden betydning i i varmetabet.
Tak Nautrup,

Et enkelt lille spørgsmål til: når der i programmet anføres en % af et materiale, er det så materialets volumen i forhold til hele hhv. væggens/loftets/gulvets volumen?

Med venlig hilsen
Bjarne

Annonce
Hej

Jeg forstår det sådan at det drejer sig om procentandel af et andet materiale!

Det er arealet af den flade der vender mod den varme eller kolde side.

Altså hvis der er en spærafstand på 1m og spærene er 45 mm vil træprocenten være 4.5%, men husk det kun er den del der er træ i.

Hvis der er 350 mm isolering i en vandret loftskonstruktion er det typisk kun de nedeste 95 mm der er træ af betydning i konstruktionen.
Tak. Nu har jeg sendt mine hjemmebrændte u-værdier (fra BuildDesk) til kommunen. Vi får se.... wink

Med venlig hilsen
Bjarne

Flinke fyre i Gribskov Kommune - jeg fik byggetilladelsen uden anmærkninger ( vedr. varmetab ).

Med venlig hilsen
Bjarne

Citat fra Orla Nautrup

3. Den eksisterende ydervæg bliver jo nu en skillevæg med opvarmning på begge sider, så den er jo uden betydning i i varmetabet.


99% procent korrekt for hvis der er et vindue i den eksisterende ydervæg ka dette trække fra i beregningen og er det et ældre hus kan det faktisk have en temmelig vigtig faktor fordi det tidligere har bidraget til en betydelig mængde varmetab...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis