Glat International Toplac?

Vi er ved at male fribordet på Flirt (før Jam)
Først sleb vi den gamle maling godt ned, så blev det hele vasket i yacth cleaner, skyllet og skyllet og tørret.
Så købte jeg en fin (dyr) rulle til lige netop International Toplac. Men malingen bliver ikke helt blank, den løber ikke godt nok sammen, og går man meget tæt på ser den ud som "hammerslået" maling.

Et termometer på jorden i skyggen viste 14,6 grader.

Selv om det er gul på gul dækker den ikke super godt. Nu ved jeg ikke om jeg skal slibe lakken glat før næste lag, smide noget fortynder i eller hvad.
Håber der er en der har nogle guldkorn eller vil dele sin erfaring. Jeg kan ikke få båden ind i varmen og overvejer om måske en malerpude er bedre??
Toplac har også en tendens til at lave bobler så det kan virke som om det er fortynder den mangler.
Kan jeg smide alm. terpentin i, eller skal jeg for alt i verden bruge den originalt fortynder (international no 1) og hvor meget hvis det kan betale sig at fortynde den??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har aldrig prøvet internationals toplac ,har kun brugt hempels , og den kan ikke li en anden fortynder end den der er beregnettil det,så det turde jeg ikke gøre, men du kan da prøve med en lille smule,og se hvad der sker,
en malepude er et genialt værktøj der gir en rigtig flot glat overflade,så det var måske en ide at prøve, men er der ikke hjælp at hente i brugsanvisningen på toplac´en ?

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hvis der kommer " øjne " i, er det helt sikkert silicone fra voks, du skulle derfor ha' kommet en sjat " siliconefjerner " i . Om ikke andre steder, så har en automaler det. Brug den anbefalede fortynder. Toplac er normalt let at bruge, og man må da antage, du stoppede, så snart du så resultatet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Var lige ude at tjekke, det er faktisk det, jeg malede jollen med en tre år tilbage, jeg brugte en dyr pensel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvis malingen er slebet ½ af og den er renset med yacth cleaner så skulle voks og silicone da være væk?? Det er ikke så der er hulller i lakken og der står igen steder at den også har hebov for siliconefjerner. Vil lige tilføje at fribordet ikke er vokset. Det er ruffet tilgengæld og det er også slebet på ydersiden (det lille stykke over fribordet og taget var malet da jeg købte den?) og der løber det godt nok sammen.
Jeg har arbejdet med farve på noget de havde silicone på og der kom små huller i lakken, det gør der ikke her, men det ligner mønster efter rullen.

og jeg har malet hele vejen rundt og brugte under 350 ml maling.. den er jo ikke så stor.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu var det jo dig selv, som sagde det lignede hammerlak, og i min ungdom malede jeg en del biler, som også blev slebet, og alligevel kunne det ske. Silicone fjerneren var en lille tube, lignede dem man fik lighterbenzin i. Kommer du dette i hammerlak, vil du se noget der mere ligner alm. metallak, det er så til gengæld ikke mere egnet til at skjule ujævnheder. Nu skal jeg lige forstå dig rigtigt. Nogle steder løber det fint sammen, andre steder ikke ? Ellers ser jeg følgende fejlmuligheder : for koldt/for tyk maling / for lidt maling, der skal være et vist lag for det løber sammen. De ujævnheder du nu har fået lavet, skal du ha' slebet væk, og jeg ville selv anvende en god pensel male et stykke og så trække efter med malepude, men der skal udvises stor omhyggelighed når du sætter puden i gang. Jeg tror jeg ville pensle 10-15 cm i højden ad gangen, glatte ud med puden og trække den hele vejen igennem i eet hug til slut, og så fortsætte nedad. Det er vel også muligt at lægge laget på med rullen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Jeg tror at det er din rulle der laver de små bobler. Som Lynæs skriver, får du et bedre resultat ved at smørre maling på med pensel eller rulle og derefter trække efter med en malerpude. Fribordet skal jo helst stå som om det var støbt plast og det tror jeg ikke du kommer i nærheden af med en rulle alene. Hvis du ikke sprøjtemaler det, er malerpuden nok det bedste bud. Men husk at malerpuden skal anvendes lige efter du har påført malingen. Hvis du kører maling på et for stort stykke, risikerer du at den begynder at tørre og så er du lige vidt. God fornøjelse, og lad os høre om resultatet.
hmm for tyndt lag og rullen må være synderen og de ca. 14 grader laver det ikke lettere. Hvis jeg lægger et tykkere lag på kan jeg ikke styre løbere..
prøver lige din metode Lynæs.. og smider en rapport bagefter.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har for en uge siden malet fribord med Toplac i ca 5 graders varme!
Efter grundig slibning og spartling fik den en gang primer: Prekote. Derefter to lag Toplac fortyndet ca 5% med fortynder nr. 1 ( International), med let slibning ind imellem. (korn 400). Opnåede et temmelig godt resultat med rulle alene ( orange skumrulle, det hedder vist en floc rulle).Flere mener, at det er på højde med sprøjtemalet! Fandt ud af, at de første gange der blev rullet var der mange luftbobler, men bliver man ved med at rulle rigtigt mange gange på samme sted forsvinder de. Man skal arbejde ret hurtigt, ellers begynder det at tørre for meget.
Prøvede også at glatte efter med pensel men opgav det hurtigt p.g.af ringe resultat. For et par år side prøvede jeg med malerpude. Synes, at rullen er en klar vinder. International udgiver en gratis "info cd". Her anbefales dog rulle og pensel til Toplac.
Umiddelbart var det for tyndt lag maling..
Jeg fortyndede i dag rimeligt meget fordi det blæste en del. Så trak jeg på med en ca. 10 cm bred pude lodret ned. Den fik 3 striber og pga blæsten var første stribe nu tyk og så trak jeg efter endnu engang hen over de 3 striber.. Det kunne blive til mange træk og fandt tricket med at holde puden lidt vinklet så ikke den lavede den der høje kantlinie.
Det er lettere at genneskue hvad der kan gå galt når man har så meget info at bruge af.
Den får en gang til i morgen, og så får Ann lov til at rende foran med rullen (det kunne jeg ikke styre alene) og så bliver den flot..
Vil lige tilføje at lakken opfører sig meget bedre med en gang international thinner no 1 som anbefales.
Kunne dog godt tænke mig man kunne få en retarder. (langsom fortynder)
Jeg vil smide nogle billeder op når den er helt færdig.
TAk wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvor mange m2 skal du male og hvor meget maling bruger du. Bare så jeg er advaret til jeg selv skal turen igennem. Ville gerne i år, men det når jeg ikke.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også