Male indvendig... hvordan?

Hej og god morgen.

Vi var på båden i går - fik langt om længe fjernet den inderbeklædning, som har hængt som sørgeflor, siden vi købte hende.

Vi har talt om flere forskellige erstatninger - nålefilt, noget af det 'gulvtæppe', der ses på båd- og campingmesse, den ægte vare, som koster spidsen af et bruttonationalprodukt...

Og vi er kommet frem til, at med vores 'forbrug' af ture, dvs. vi overnatter ikke forår og efterår, kan det være lidt ligemeget med isoleringsværdien.

Så vi overvejer, bare at male hende indvendigt, i en farve a'la udvendigt, noget rå-hvidt eller lignende. Men hvordan ville I gribe sagen an? Tænker på afrensning af det gamle 'snaller' fra inderklædningen, priming og endelig den egentlige farve. Skal vi pille hylderne ned for at få et rigtig godt resultat, eller kan man male udenom?

Eller har I nogle helt andre idéer til finish'en?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Albino hvis du " bare " maler, kan du risikere at kondensvand vil drive nedad det malede, der er jo ikke indstøbt isolering.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ja hvis i ikke har god udluftning når i sover kommer der meget kondensvand. Når vi sover i vores Flirt har jeg monteret en rullegardin foran "døren" så der kommer masser af udluftning, og så har vi lige et lille "overtag" over bommen så det ikke regner ned. Blæser det så meget at "døren" skal i så skyder jeg lemmen lidt ind, så der kan komme luft ind og ud.. Den alm. luftventil alene er ikke nok.
Men kondens er jo værst forår og efterår, men om sommeren kan det i danmark jo sagtens være så koldt også.
Om i vil hive hylder ned er jo et tempramentspørgsmål. Med en lille malepude med små hjul på, kan man male pænt og helt til kanterne.
Jeg ville ikke hive de hylder ned....

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg ville heller ikke anbefale dig at male det, dog syntes jeg det er lidt underligt at der ikke er gelcoat på i kahytten i stedet for den rå glasfiber.
Men du kunne lime gulvtæppe på (syntetisk) jeg bryder mig ikke så meget om nålefilten da jeg syntes den virker for hård.

V.h. Håndværkeren
Den rå (og måske malede) fiber indvendig har jeg da set på mange både. Men det der var klistret på var det fra fabrikken eller?? og hvad med limrester på fiberen?? Tænker her på om det kan males over eller om du skal i gang med noget hidsigt for at fjerne limrester??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg vil foreslå at du prøver at se på det skumvinyl som man også bruger som rufbeklædning,det er ca.3mm. tykt og rigtigt lækkert at arbejde med,og det blir rigtigt flot,og det er nemt at tørre af, og det trækker ikke kondens , det er ganske vist ikke billigt,men det er jo heller ikke så mange m2 du skal bruge.
det kan fås i flere forskellige farver og mønstre.
det var bare et forslag herfra.

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Annonce
Hej albino
Da vi fik elanen, var den beklædt med noger lyst stof med skumgummibagside.
Skumgummien var efterhånden smulret helt , og stoffet hang i gardiner.
Vi hev det ned, skrabte den resterende skumgummi af, og gav fiberen en tur med en stålbørste for at fjerne de sidste fnullermænd.
Vi havde hos en tæppemand købt en rest lys tæppe med ca 10m.m. luv, og gummibagside.
Tæppet blev grovskåret og limet på den rå fiber, og derefter skåret rigtig til.
Vi er i båden lige så snart vi har fri, og sover der forår og efterår, og kan ligge op af tæppet uden at mærke kulde, og kondens har vi ikke mærket noget til.
Skipper har desuden beklædt magasinerne indvendig med glasvæv, og derefter malet med vådrumsmaling, og det ser dæle.. godt ud, og er nemt at holde rent.
Måske en ide.
Mvh Ole
Køb nu den rigtige vægbeklædning - 3mm tyk og med en brede på 140 cm pris 188 kr pr. m.
En dåse Eurocol PVC lim pris 171 kr. rækker fra 3-10 m2.

Det er ikke et problem at sætte det på og du bliver meget mere tilfreds end med alle de "gulvtæpper" ol.

Og så der er sagt får du kondens hvis du kun maler.

alt kan købes hos nautisk udstyr også på nettet !
Takker for alle de gode input.

Det var den oprindelige inderklædning, der sad på - noget syntetisk med en totalt smuldret skum-bagside, som der desværre sidder nogle rester af på fiberen, så vi skal nok i gang med stålbørsten og støvsugeren, inden vi kan lime noget nyt på.

Det er jo ikke mange kvadratmeter, det drejer sig om, men nogle skæve stykker, derfor ville vi gerne have noget, der ikke kostede det hvide ud af øjnene, og hvor vi kan tillade os at frådse lidt i den indledende fase.

En helt anden detalje - køjerne er lige omkring vandlinien, vil det give problemer at lime noget op, når hun ligger i vandet? Tænker på temperaturforskellen mellem fribord og det under vandlinien.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Jeg har udskiftet inderbeklædningen i min båd (31 fod sejlbåd) med det ovenfor nævnte skum. Oprindeligt var brugt en selvklæbende sandwich-konstruktion med skum i midten og en glat film indvendigt. Men som det også er nævnt ovenfor, så smuldrer skumplasten, og det hele falder ned i flager. Uheldigvis så er det selvklæbende lag ikke så venligt at falde ned og slet ikke jævnt. Det er så godt som umuligt af fjerne mekanisk, idet det opfører sig som tyggegummi i en tegnefilm - det bliver ved med at hænge fast i glasfiber og værktøj. Kraftige opløsningsmidler kan fjerne det, men det er ikke rart at arbejde inde i en båd med store mængder cellulosefortynder, det er både farligt at indånde og meget brandfarligt. Men 3M har noget opløsningsmiddel der kaldes "Industriel afrenser" baseret på citrusskaller. Det kan købes både litervis og på sprayflaske. Det blødgør og opløser limen og så kan der skrabes rent med en skarp Bacho-hårdmetalskraber. Og efter afvaskning med grundrens og skuresvampe er der efterhånden en overflade som man kan tro på at ny lim som fx. Rilacol kan binde på.
Stort arbejde - ja - men resultatet er blevet godt!

Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også