Kardanled kortes op.

Jeg ønsker at korte min kardanaksel op, (fra motor til gearkasse).
Er der nogen der har erfaringer med at korte kardanled op???

og hvis, hvad skal man så være opmærksom på.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Petway

Du skal sørge for at den er i 100% balance, ellers kan du risikerer at den smadre et af dine lejer.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er ikke gør det selv arbejde

Akslen skal - som FWM skriver - være i balance
Det kan den kun blive ved at blive spændt op i en afbalanceringsbænk

I bænken foregår samlingen/svejsningen også, da ledene skal sidde helt rigtigt

SAWO, HMF og andre lastvognsopbyggere har en sådan bænk

PS. Går den fra motor til gearkasse ? - er det ikke fra gearkasse til bagtøj

Med venlig hilsen

Fladder
Det er en kardan i en båd, (uden bagtøj), derfor den konstruktion
Hvor kraftig er din motor? Hvor hurtigt roterer din skrue aksel?
Hvor lang er kardannen nu og hvor meget skal den være?
Hvor meget vinkler kandannen? Altså vinkel mellen motorens aksel og skruens aksel.
Overvej at finde en industri / landbrugsløsning der kan monteres som en standard del. Det er nok det billigste: Men vær opmærksom på om din skrue side kræver et aflastende trykleje.

MVH Njord
Ja hvis en PTO aksel kan bruges så er det den letteste løsning. Da den bare kan saves af i den rette længte. Og med snap kobling i hver ende, samt at den kan glide lind i længte retningen vil gøre monteringen meget let.
De kan fåes i størrelser i op til flere hundre hk, så der skal nok være en der vil kunne bruges.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Annonce
Hej alle.

En lille forklaring:

Jeg skulle have ny motor i båden. Jeg valgte at montere en VW-T4 motor, en 5 cylindret på 2,4 liter uden turbo, til erstatning for den (defekte) leyland BMC motor der var i forvejen.
Der skal jo så modificeres lidt for at det kan lade sig gøre, ferskvandskøling, ny vandkølet udstødning, forbindelse til gearkasse, motor ophæng, modificering af saltvandspumpens bla. ophæng.

Det originale koblingshus er blevet forlænget med 50mm, og jeg satte en forlænger på svinghjulet, som flytter dæmperpladen ud i den rigtige afstand, så gearkassen kan monteres korrekt.
Så vil nogen måske undre sig over den konstruktion. Grunden er at starteren på en T4 vender bagud, derfor var jeg nødt til at flytte gearkassen længere bagud så marinegearet kunne være der, der manglede kun 12 mm for at den kunne være der på alm. vis, men 12mm er 12mm sad

Jeg havde overvejet at sætte gearkassen hen til skruen, og så forbinde til motoren med den kardanaksel der var der i forvejen, men den type kardan kan ikke løbe med de omdrejninger, derfor blev det konstueret som beskrevet ovenfor.

Pga. forlængelse af motoren skal kardan kortes op.
"Grunden er at starteren på en T4 vender bagud, derfor var jeg nødt til at flytte gearkassen længere bagud så marinegearet kunne være der, der manglede kun 12 mm for at den kunne være der på alm. vis, men 12mm er 12mm"
Hvorfor får du så ikke bare lavet en flange på 20-30mm, så er der da lidt plads ved starteren. Det er nok den bedste løsning, og den holder.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det er på radius der mangler 12mm, på længden er det væsentligt mere, tro mig problemet er vendt og drejet mange gange.
Så er vi tilbage ved, pto aksel. De er ikke så dyre, skal du have lavet en gardanaksel der passer vil jeg tro at den bliver en del dyrer.
Du kan evt. se lidt her: http://www.stenderup.eu/Nye-maskiner/Lagersalg.aspx
Nu er de opgivet ved 540 og 1000 o/min da det er det traktorer har.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg regner med at kunne korte den eksisterende kardanaksel op, den skal sidde med de samme forbindelser, mellem gearkasse og skrueaksel, der er bare lidt kortere afstand
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis