at pudse malet, skramlet væg op

Hej kloge mennesker

Da jeg købte min lejlighed for nogle år siden og pillede fake-fineren, plasticmalingen, tapetet, klistermærkekaklerne og de fire forskellige slags køkkenskabe ned fra mine køkkenvægge, mødte der mig en meget ujævn væg. Dvs. småhuller fra gamle søm, gamle sjuskede udspartlinger, delvist afskallet maling osv. Men jeg var fattig studerende (og resten af lejligheden havde mere brug for min handykvindetid), så jeg malede bare væggene over med skrammer, småhuller og det hele.

Nu er jeg ikke fattig studerende længere og vil skifte det gamle køkken ud, og jeg vil i den forbindelse gøre noget ved væggene, så de bliver lækre og glatte. Mine spørgsmål er nu:
[LIST]
[*]Hvilket materiale skal jeg pudse med for at få væggene helt glatte? Med hvilket værktøj? Og hvordan?[/LIST][LIST]
[*]Kan jeg pudse direkte på malingen og ujævnhederne, eller skal jeg vaske/slibe/hvadvedjeg først? - hvad kræver det af forarbejde?[/LIST]Det skal siges, at jeg har prøvet at pudse vægge op før, men at de langt fra blev glatte og jævne (og det skulle de heller ikke være).

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Venlig hilsen

Kirsten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der ingen, der kan hjælpe mig?

Spørgsmålet er, om det er muligt at pudse direkte oven på maling (med køkkenvægsglans), eller om jeg skal behandle væggen først. Kan puds binde på maling med glans?

Venlig hilsen

Kirsten
Puds binder meget dårligt på maling.
Den helt rigtige metode er at banke alt det gamle ned og pudse hele væggen op fra ny, men det er nok at gå til yderligheder.
Jeg ville starte med at skrabe alt løst af og gøre væggen grundigt ren med grundrens, slibe evt. malede partier med groft sandpapir, og så blande noget fliseklæb i pudsemørtlen, eller hvad du nu bruger. Især multiklæb binder utroligt på næsten alle overflader.

Prøv evt. at bruge søgefunktionen.
Der har været lignende spørgsmål og gode forslag før.
Se f.eks.
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=53986

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Super. Tusind tak for svar, jeg giver det en tur med slibemaskinen først.

:-)

Kirsten
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også