før jeg støber gulvet

Vi har en krybekælder på ca 50cm så vi vil fylde op.
Jeg fandt denne her opskrift ved hjælpe af søgefunktionen:

- afretningslag (sand) måske 2-5 cm som skal rettes af og stampes.
- 300 mm Styrolit (2 x 150 mm)
- Armeringsjern på hele gulvet.
- Varmeslanger bindes på armeringsjernet
- 80 til 100 mm beton støbes ovenpå
- 20 mm afretningslag (flydebeton)

Det jeg ikke har kunne finde, er hvad jeg skal gøre med el, vand, evt gas osv.
Skal vand føres under/i/over flamencoen?
Skal koldt og varmt vand føres samme sted?
El skal vel føres i elektrikerrør og bindes til armeringsjernet?
Hvad er reglerne for etablering af en udendørs vandhane?
Skal vægge ikke også isoleres med flamenco, og hvor mange mm?

Kan i komme på andre ting jeg skal huske at komme ned i gulvet inden der støbes. Det er sgu surt at komme i tanke om noget når der først ligger 10cm beton.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Koldt vand skal helst ikke føres i nærheden af dine varmerør, da vandet så bliver varmet op hvilket kan danne bakterier. Før derfor gerne koldt vand i en rille i bunden af din isolering eller evt. i jorden under isoleringen, og eks. varmt vand i en rille i toppen eller midten af isoleringen.
El KAN du godt lægge ned unde rionettet hvis du vil, og jo, alt hvad du fører under betonen bør lægges i rør, uanset om det bliver lagt sammen med rionettet eller ej. Normalt vil jeg mene at en lille rille i flamingoen er mest praktisk at arbejde med.
Læg også evt. svagstrøm (IHC, telefon, internet, fiber, antenne, samtaleanlæg osv.) i rør. Det er lidt ligemeget om de kommer i isoleringen eller i betonen. Jeg har selv trukket 4 stk 50mm kabelrør gennem nogle af mine gulve.

Nu du HAR gulvet oppe, kan du ligeså godt også lægge klar til en gang centralstøvsuger hvis der er mulighed for dette i huset.

Dine vægge skal ikke isoleres med EPS/flamingo. Men du kan naturligvis sagtens vælge at lave en varmvægs løsningen hvis det er det du ønsker.

mht. din udendørsvandhane, så køber du en hane til formålet, og fører en 15mm R-i-R pex slange over til den indvendige del. Husk at evt. samlinger skal være tilgængelige for udskiftning.
husk kantisolering men det var måske det du mente med at væggene skulle isoleres..helst 30 mm ved ydervægge og 10 mm ved indervægge
Det var vist godt jeg skrev her inden jeg gik i gang! Jeg ville ikke have kommet i tanke om halvdelen af de ting du nævner. Mange tak

Og ja det var kantisolering jeg mente. Jeg spurgte mest fordi jeg har set det på et billede engang, men det kunne jo have været en anden form for kostruktion jeg så på billedet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis