Hvad man fandt i kloaken

God aften. Jeg har lige et opklarende spørgsmål som jeg håber der er nogle der kan svare på.

Jeg har i dag dykket mig selv ned i min brønd og spulet kloaken op i mod køkken/bryggers afløb. Ja det var ikke for sjov, men fordi afløbet trak vejeret når der blev skyllet ud. jeg har spulet med højtryksrenser + speciel kloakslange. Problemet er nu løst, men hvad dælen er alle de hvide halvhårde klumper som jeg fik spulet løs? confused der var satme meget af det, og nogle på størrelse med en tændstiksæske.

Nu er det jo ikke verdens fedeste job (første gang i min 2 årige periode som husejer) men er der noget man kan gøre for ikke at skulle i gang med l**** jobbet om to år igen?

mvh

Søren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er rester af sæbe og fedt. og det stinker som bare faen.
Hvis der samler sig så store klumper, "lugter" det lidt af at der er for lidt og/eller bagfald på dele af din rørføring. Fedt og sæbe udskiller sig i overfladen af vandet og får det lov at ligge lidt for længe i røret, vil det binde sig til siderne og problemet opstår. Nu ved jeg ikke hvordan din kloak er sat sammen, men hvis der er tilgængelige eller synlige kloakrørsføringer inde i huset, kan du kontrollere disse og se om der er fald på. Det kan være en rørbæring er brudt sammen eller lign. Hvis du ikke kan komme til at se det, kan en kloakmand sende et kamera ned og kigger efter, men det er meget dyrt. Hvis du har købt hus er der vel en ejerskifte forsikring med? Måske kan du godtgøre at skaden var der på salgstidspunktet og at sælger måske har fortiet noget? Dette er rent gætværk da jeg jo ikke kan vide hvordan huset er handlet, eller om der overhovedet er tale om ovennævnte fejl.
Det sker også ofte at folk "kun" skyller koldt vand gennem kloaken. Hvis man lige hælder lidt varmt på ind imellem så opløses fedt og sæberester nemt. Kig derfor gerne efter en (op)vaskemaskine der smider vandet ud i kloaken VARMT, istdet for at afkøle vandet først. Med vaskemaskinen, så husk at det er sundt for både maskinen og kloaken at lave en kogevask i ny og næ.

Et par håndfulde groft salt og 20-30 liter kogende vand en gang om måenden er et vidundermiddel til at opløse fedt og sæberester. Men som Mikkel også er inde på, så hjælper det ikke meget hvis vandet ikke kan komme væk.
Hvis rørende er lange, og der ikke bliver skyllet efter når der er heldt fedt i afløbet, så vil der komme ophobninger, hvor fedtet størkner.
Jeg har set det i faldstammer, i etageegndomme.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Fik engang et råd af en kloakmester - skyld en x kaffegrums ud dagligt, det skulle tage fedtet.
Det virkede på det system jeg havde dengang, men har ikke haft behov siden. Det kan jo afprøves ganske gratis.

Sniffer  
Annonce
Hej Søren

Der kan være den mulighed at det er fedt/olie der er blevet påvirket at afløbsrens. Der kan ske det at fedt og olie der bliver påvirket at en kraftig base omdanner sig til sæbe. Afløbsrens er en kraftig base oftest natronlud el. lign. Så det du ser kan meget vel være en slags sæbe a'la håndsæbe.

Hilsen
Allan
Hej alle,

Tak for kommentarerne og de gode råd, dem vil jeg afprøve.

mvh

Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis