Gulvvarme contra Radiatorvarme i 70 hus.

I forbindelse med renovering af mit 70'er hus er turen nu kommet til gulvene i 3 værelser (ca. 10 m2 hver) samt køkken & alrum (ca. 20 m2). I de 3 værelser påtænkes at lægge trægulv og i køkken & alrum klinkegulv.

Gulvkonstruktionen skal laves som strøgulv på eksisterende betondæk med plads til max 100 mm isolering. Trægulvene laves som flydende 15 mm lamelparket og klinkegulvet ligeledes som flydende med klinker på GF gulvgipsplader. Mit betongulv er ca. 10 cm tykt med plastik dampspærre under og et kappilær brydende lag af småsten - dvs. ingen isolering under. I forbindelse med renovering af gulvene skal der fremføres PEX rør til ny varmeinstallation under disse.

Huset er født med elvarme men er i 2006 suppleret med et Nilan VGU 250 combi genvexanlæg - primært til varmt brugsvands fremstilling. Dette gav sammen med nye lavenergi termoruder en besparelse på ca. 2500 KWt årligt. smile Genvex anlæget er et combi anlæg som også kan biddrage med varme til et centralvarmeanlæg - dels fra den indbygget varmepumpefunktion eller via supplement fra en indbygget 9 kwt elpatron. Jeg ønsker at udnytte denne mulighed da denne varme produktion er væsentlig billigere end direkte elvarme og da jeg endnu ikke udnytter anlægets varmepumpe kapacitet fuld ud.

Min overvejelser går nu på om jeg skal etablerer et centralvarmeanlæg som et traditionelt radiator anlæg eller istedet som et vandbaseret gulvvarmeanlæg med 20 mm PEX og varmefordelingsplader.

Radiator anlæget er det nemmeste og billigste at installerer. Ulemperne er dårligere komfort end gulvvarme - synes jeg - og væsentlig højere temperatur på vandet. Desuden optager rediatorene vægplads under vinduerne. Fordelene er den hurtige responstid på temperaturændringer og at det ikke stiller krav til isoleringen under gulvene.

Gulvvarme anlægget synes jeg har en bedre komfort og også den fordel at temperaturen på vandet i PEX slangerne er væsentlig lavere. Den lavere temperatur er en fordel i forhold til Genvex anlæget. Ulemperne er den begrænset mulighed for isolering under gulvene samt den væsentlige højere omkostning og etableringstid.

Vil et gulvvarmeanlæg med kun 100 mm isolering under være tilstrækkeligt som eneste varmekilde i rummene? Er dette gulv lovligt at etablere i henhold til gældende lovgivning? - har hørt krav om minimum 220 mm og helst 300 mm isolering under gulvarme. Gælder dette kun ved nybyggeri eller også ved renovering?

Hvilken løsning ville du vælge - og hvorfor??? confused

Løsningen med at hugge betongulvet op og isolere under er IKKE aktuelt. Har prøvet det på mit ny etableret badeværelse og det orker jeg sgu ikke igen wink


På forhånd tak - fra en som IKKE ser X-factor rolleyes

--->> Dårligt håndværk er som at pisse i bukserne - en kortvarig fornøjelse <<--- confused --->> Det samme er billigt værktøj <<--- rolleyes
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke noget ulovligt i at lave gulvvarme hvis man får en autoriseret til det...

Men ting som jeg kan læse du ikke tager højde for er...

Så længe man ikke har ventilationsanlæg er gulvvarme i beboelsesrum en dårlig ide da der i så fald ikke er luftcirkulation - et udsugningsanlæg tror jeg ikke er nok...?!?

samtidigt er en radiator i beboelsesrum en god ide da de kan holde vinduerne kondensfri hvis de er placeret under dem...
Nilan VGU 250 combi er netop et ventilationsanlæg som udskifter luften i boligen. Frisk luft tilføres igennem ventiler i vinduerne og den brugte luft blæses ud via en taghætte. Efter at dette system er installeret sammen med nye lavenergi vinduer fra Rationel så har vi ikke problemer med kondens på vinduerne længere. Det var ellers et stort problem før.

Så vidt jeg er orienteret så må man gerne lave gulvarme systemer selv - det kræver ikke autorisation. Selve tilslutningen til min Nilan VGU 250 vil jeg dog overlade til en autoriseret.

--->> Dårligt håndværk er som at pisse i bukserne - en kortvarig fornøjelse <<--- confused --->> Det samme er billigt værktøj <<--- rolleyes
Citat fra Peter Panik

Så vidt jeg er orienteret så må man gerne lave gulvarme systemer selv - det kræver ikke autorisation. Selve tilslutningen til min Nilan VGU 250 vil jeg dog overlade til en autoriseret.


Ja - det er delvist korrekt. Hvis du har et lukket varme system, dvs. hvis du har en veksler. Er du koblet på fjernvarme (direkte), og kører uden varmeveksler, må du ikke selv lave det!!
Men husk nu på at når du gør det selv kan forsikring nægte at dække skjulte rørskader også videre. Hvis arbejdet ikke er udført aut installatør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

hvis varme systemet ellers er lavet korekt og det lovligt kan laves uden autorisation (lukede anlæg osv) vil forsikringen ikke nægte at dække noget som helst hvertfald ikke med grunden at det er lavet af en uden autorisation når der ikke kræves autorisation

som med altandet LDS arbejde kræver det at man gør forberedelserne mht matariale valg dimmentionering design ovs

når dette er i orden er det efter min mening lige til højrebenet og en oplagt
LDS opgave

jacob faglært svejser IWP

[email protected]

Citat fra Peter Panik

Nilan VGU 250 combi er netop et ventilationsanlæg som udskifter luften i boligen. Frisk luft tilføres igennem ventiler i vinduerne og den brugte luft blæses ud via en taghætte.


Lige præcis - luftens cirkulation er ikke en cirkulation men en direkte strøm mod udsugning hvorimod en radiator lave en cirkulation i selve lokalet... Jeg er IKKE ventilationsmand men jeg har dog efterhånden set så mange projekter der er gået i lort pga fejl ventilering at jeg tillader mig at løfte en finger bare så du er opmærksom på det...

60016.jpg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis