Havemur af leca/funda

Hejsa,

Vedr. gode råd til opbygning af havemur.

Vi skal have lavet en havemur, mellem vores grund og offenlig vej.
Den skal være i hjørnet af vores have med en 90 graders vinel, - 10m + 20m = 30m og ca 180cm høj.

(1) Leca- eller fundablokke - hvad er bedst til opbygning?
(2) Prismæssig ser det ud til at leca er doubelt så dyr som funda (10/20kr), men funda skal fyldes op med beton
(3) Hvor kan jeg finde en tegning og beskrivelse af opbygning af fundament
(4) Er 19cm blokke, bredde nok til en mur på 1,8m?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Frank Clausen
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Frank
Check lige om der er en lokalplan for din ejendom, der fastlægger noget om hegn.
Hej
Frank
Hvis en havemur skal være 1,8 m høj skal den funderes til frostfri dybde, og bag den skal der lægges dræn og fyldes op med sten/grus for at undgå at muren vælter.

Leca dur ikke, det er ikke frostsikkert, fundablokke kan bruges, men der skal lægges armeringsjern i hvert tredie skift.

En havemur af fundablokke er efter min mening grim, de sten der er beregnet til havebrug er meget pænere, her er et link til en side som har mange gode råd, der er et afsnit om støttemure.
http://www.belaegningsfraktionen.dk/publika.html

Hilsen Aksel
Hej f.brodersen,

Jeg har tjekke med tekniskforvalning, vi mår gerne bygge i 180cm

Mvh
Frank
Hej Aksel,

Tak for dit svar.
Ja, det er jo en smags sag, jeg synes nu at det er flottere med en glatpudset mur, - jeg far fundet nogle eksempler på:
http://www.finja.se/ > Finja tips & idéer > Trädgårdsmur
Der er bla. en hvis mur med stål afslutning.
Du skriver at leca ikke dur, men nogen bygger jo huse op i leca.
Det svenske site finja bruger "letklinker", det er vel også en slags leca?

Mvh
Frank
Uanset om du bygge i det ene eller det andet vil jeg råde dig til at overveje at indstøbe lodrette jern (IPE eks) i væggens højde pr. minimum 2m og føre dem 60-70cm ned i fundament.

En så høj (og lang) væg vil optage en betragtelig vandret vindlast og da du ikke har noget i toppen til at "tage fra" skal du have lasten ført ned i fundamentet.

Fundamentet skal føres til bæredygtigt underlag, minimum frostfri dybde (90cm under terræn)
Annonce
tillader mig herved at genoplive denne tråd.
Jeg står med et lign. projekt hvor der skal bygges videre på eksisterende Havemur (39 cm bred og 80 cm høj)
den er solidt funderet og som sådan til at gå til.
Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal sikre vindstabiliteten som også Staun skrev om.
i mit tilfælde har jeg ikke mulighed for at nedstøbe afstivning, med tænker selv på følgende løsning, til hvilken der dog ikke er nogen beregninger men udelukkende min egen ide.

Muren kommer til at bestå af 2 vanger på henholdsvis 3 og 10 meter.

Jeg vil opmure den i leca ( 39cm blokke for stabiliteten skyld).

Jeg påtænker at indmure tentorstål eller rustfri Murtec armeringsstål i liggefugerne , for på den måde at gøre muren til en slags "bjælke" der vil ligge stabilt med sin egen vægt ovenpå havemuren.
Jeg er murersvend og ikke ingeniør så jeg håber at i kan hjælpe.

Er det en god ide eller hvad synes I?

mvh. sjanten
Når muren er 39 cm bred og højden ender med at være 180 cm er stabilitet ikke noget problem for stabiliteten for vind.

Går ud fra at den eksisterende mur også er Leca.

Men der bliver jo et vandret skel i 80 cm højde. Og du bør måske indbore "strittere" 10-20 cm ned i den eksisterende mur.
Dels for at hindre at væggen "knækker" ved vindpåvirkning. Men også fordi der er jo risiko for vandrette revner i skellet.
jeg har set mange eksempler med støttemure hvor puds og maling skaldere af ret hurtigt, ligesom frosten er meget hård ved denne type mur. Det er det man kalder en kold-mur. Anbefalet med gode resultater er en beton imprægnering som afslutning http://www.protectos.dk/boligejer/impraegnering/betonimpraegnering
Imprægneringen mindsker også fremtidige forekomster af alger og mos, da muren efter imprægnering er mindre opfugtet.
Imponerende så mange steder Protectos A/S produkter kan smøres på.

"PROTECTOS A/S tilbyder markedets bedst beskyttende imprægneringer" hævdes det på din hjemmeside.
Er produktet noget du selv har rodet sammen hjemme i carporten?
Hvori består den påståede dokumentation? Altså udover et par hyggetegninger?

Eller er PROTECTOS A/S bare endnu et firma oprettet med det formål at tage r.... på forudsætningsløse private husejere?
Nu er det ikke sådan jeg hverken producerer eller udfører nævnte produkter, ligesom jeg heller ikke udfører flere andre gode ideer jeg kommer med her, det er måske et krav Hr Bull.?
Jeg forstår dette forum er hvor man hjælper hinanden og deler erfaring og på den måde udveksler diverse. Jeg synes det er mere passende du koncentrerer dig om det faglige og har du andre erfaringer om f.eks ovennævnte opgaver, ja så kom med dem og på den måde være med til at give dette forum det rette.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også