EL- Fælles nul

Er der nogen ulember med fælles nul i gruppetavlen. Kan ikke se det dårlige i det, med mindre der evt. skal fejlfindes senere. Tavlen vil fylde det halve, så hvad er idéen med at afbryde nullen.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som du selv skriver, så er det ikke så sjovt at fejlfinde på en afledning på en nul i en af grupperne,der skal man adskille alle nulledere,for at måle på dem. I en normal installation kan du selv fejlfinde ved at slå alle grupper fra,og koble dem til en af gangen,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Selvom jeg er elektriker kommer jeg da lidt i tvivl nu. Men er temmelig sikker på der står i afsnit 6 vores lovgivning om elarbejde. At nullen skal afbrydes i alle grupper. Så bare fordi der er en nulskinne i tavlen ska den ikke bruges. Men det er da klart og foretrække at nullen er afbrudt. Det kan vel ikke betyde så meget hvor meget den tavle fylder.

Men husk nu at det skal laves af AUT installatør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Men det er så kun HVIS der opstår fejl biggrin
Så tror jeg hellere jeg vil spare pladsen. Lækker er en tavle jo ikke at se på. Så den tid den sorg. (hvis en fejl kommer senere.)

 

til fiaght: jeg har selv i min tid som elektriker lavet en tavle med 1pol aut.sikringer, og fælles nulskinne, så jo, det er lovligt ,men jeg synes ikke det er den bedste løsning

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tavlen er synlig i garagen så skal heller ikke være grimmere end højst nødvendig, og kan jeg slippe for 2stk ug24 vil det være fint, men ikke for en hver pris i brugervenlighed.
Dette handler ikke om hvad som er lovligt og hvad som ikke er, men den praktiske betydning.
Vedr. lovgivning SSB afsnit 6, så er dette kun et lovkrav i Danmark. Ifølge min profil er dette ikke tilfældet.

 

Annonce
Jeg ville nu tænke mig om en ekstra gang, inden jeg lavede alt for mange 3-fase lysgrupper med fælles nul - det er vel det der menes her?

Hvis man tegner lidt på tingene vil det ikke være svært at se, at hvis nullen bliver afbrudt et eller andet sted i en sådan gruppe, vil spændingsændringerne over de tilsluttede brugsgenstande nemt kunne brænde brugsgenstandene af.
Og det behøver ikke kun at være pga. fejl, men selvfølgelig også af den grund.

Bare ét eksempel.
Der skal lige tilsluttes en lampe i en dåse, hvor der i forvejen er nul og mellemledning til stede. Man slukker på kontakten, så mellemledningen er spændingsløs, skiller dåsen ad, løsner samlemufferne og monterer den nye tilledning.... - lyder det ikke som en helt almindelig måde at tilslutte en lampe på? - i hvert fald for en elektriker der ikke lige gad at slukke ved gruppeafbryderen.
Men cirkulationspumpen, tyverialarmen, 2 lysstofrør og 5 pærer brændte altså af. (bare et eksempel forstås)

Det samme kunne også være sket med en løs forbindelse et eller andet sted i nullen.

3-fasede lysgrupper er meget gode, men jeg vil tilråde at begrænse deres anvendelse. Det kan være ok at bruge som en gruppe til stikkontakter hvor der ikke bliver tilsluttet faste bruggenstande - ikke til lysinstallationer generelt.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

kig på http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Artikler/Electra/Stroemkredse_skal_kunne_adskilles_0502.html

Der skal være adskillelse af strømkredse også nul lederen i et TT system.
Jeg læser den tekst som, at det er lovligt ag bruge en HPFi afbryder til at lave den adskillelse af strømkredse for at det er lovligt. og så anvende 1 polet aut sikringer.

Men det er dog noget mærkeligt noget at begynde på.. den dag der er fejl på det udvendige lys(overgang fra nul til jord) slå HPFI'et fra. og man mister alt strøm i huset (som sider bag dette HPFI) - relæet kan først sluttes igen når denne fejl er rettet, og hvem går igang med at fejlfinde en mørk vinter aften når det regner og konen er sur. Så ville det være nemmere at kunne slå en enkel 2polet gruppe fra og have lys i næsten hele huset. - og hvis tavlen sider garagen er der da slet ikke noget at hyle over med hensyn til størrelsen.
Citat fra Daniel p

. - og hvis tavlen sider garagen er der da slet ikke noget at hyle over med hensyn til størrelsen.


Du kunne sikkert heller ikke tænke dig at have større tavler siddende i din stue. Kunne jo tænkes at min garage ligner din stue.

Den med fejlen mellem nul/jord vil nok være en røvtur at stå tirsdag nat og hive alle nuller fra hinanden når varmen i huset er gået pga. et kablel ude i haven. Dette bliver så grunden til jeg laver det med 2polet.

 

Citat fra Nif

Kunne jo tænkes at min garage ligner din stue.


Så må du have en fin garage.... Men jeg har da også engang været med til at lave en garage med gulvvarm og gulvtæpper sådan at bilerne holdte dejligt blødt... det var også lige før jeg ville bytte den for stuen i min lejlig... :p

Men så må du jo have lavet et teknikskab til eltavle i garagen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis