EL- Fælles nul

Er der nogen ulember med fælles nul i gruppetavlen. Kan ikke se det dårlige i det, med mindre der evt. skal fejlfindes senere. Tavlen vil fylde det halve, så hvad er idéen med at afbryde nullen.

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
som du selv skriver, så er det ikke så sjovt at fejlfinde på en afledning på en nul i en af grupperne,der skal man adskille alle nulledere,for at måle på dem. I en normal installation kan du selv fejlfinde ved at slå alle grupper fra,og koble dem til en af gangen,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Selvom jeg er elektriker kommer jeg da lidt i tvivl nu. Men er temmelig sikker på der står i afsnit 6 vores lovgivning om elarbejde. At nullen skal afbrydes i alle grupper. Så bare fordi der er en nulskinne i tavlen ska den ikke bruges. Men det er da klart og foretrække at nullen er afbrudt. Det kan vel ikke betyde så meget hvor meget den tavle fylder.

Men husk nu at det skal laves af AUT installatør.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Men det er så kun HVIS der opstår fejl biggrin
Så tror jeg hellere jeg vil spare pladsen. Lækker er en tavle jo ikke at se på. Så den tid den sorg. (hvis en fejl kommer senere.)

 

til fiaght: jeg har selv i min tid som elektriker lavet en tavle med 1pol aut.sikringer, og fælles nulskinne, så jo, det er lovligt ,men jeg synes ikke det er den bedste løsning

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Tavlen er synlig i garagen så skal heller ikke være grimmere end højst nødvendig, og kan jeg slippe for 2stk ug24 vil det være fint, men ikke for en hver pris i brugervenlighed.
Dette handler ikke om hvad som er lovligt og hvad som ikke er, men den praktiske betydning.
Vedr. lovgivning SSB afsnit 6, så er dette kun et lovkrav i Danmark. Ifølge min profil er dette ikke tilfældet.

 

Annonce