Fliser på betongulv?

Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke har prøvet før, nemlig at lægge ca 27 m2 gulvfliser på betongulv.
fliserne og klæber + fugemasse er indkøbt, men jeg kan godt mærke der er gået lidt "katten om den varme grød" i opgaven.!!sad

Er der noget man skal tænke på før start eller under lægningen?? - hvor hurtigt binder klæberen af , er det f.eks muligt at rette på en flise efter en tid hvis jeg opdager at den ligger og kanter lidt, eller hvordan.

Iøvrigt er jeg lidt usikker på fremgangsmåder og har søgt mange steder på nettet efter en fliselægningsvejledning men uden held. Hvis der er nogen herinde på LDS. der har en vejledning eller et link til en vil jeg meget gerne ha' en melding. Tak. :p smile
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Frem for alt, når det er første gang: Tag dig god tid!!

Jeg plejer at lægge fliserne ud i bredden og længden, og gerne ad flere omgange. På den måde er jeg sikker på at det også passer når jeg er gået igang med at lægge fliserne.
Ellers smører jeg ikke mere på end at jeg kan nå ind og rette den sidste fliserække.
Emnet er iø beskrevet ret godt i et nummer af Gør Det Selv. (Ved ikke om det kræver abbonnement at logge ind)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Citat fra Bygherren

Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke har prøvet før, nemlig at lægge ca 27 m2 gulvfliser på betongulv.
fliserne og klæber + fugemasse er indkøbt, men jeg kan godt mærke der er gået lidt "katten om den varme grød" i opgaven.!!sad

Er der noget man skal tænke på før start eller under lægningen?? - hvor hurtigt binder klæberen af , er det f.eks muligt at rette på en flise efter en tid hvis jeg opdager at den ligger og kanter lidt, eller hvordan.

Iøvrigt er jeg lidt usikker på fremgangsmåder og har søgt mange steder på nettet efter en fliselægningsvejledning men uden held. Hvis der er nogen herinde på LDS. der har en vejledning eller et link til en vil jeg meget gerne ha' en melding. Tak. :p smile


Da det ikke ser ud til at der er flere der vil byde ind, skal jeg også gerne forsøge at hjælpe.
En gammel murer, Verner, lærte mig for mange år siden hvordan man skulle bære sig ad, og det er faktisk ikke så svært når man får startet rigtigt, og bruger det rigtige værktøj. Jeg har brugt hans råd flere gange end jeg kan huske, så her kommer de...

1) Det er en misforståelse, at man skal begynde med en række langs en væg - man begynder ude midt i rummet.
2) Som Næstformanden skrev, lægger man først en eller flere rækker løse fliser (på langs og tværs) for eventuelt at få samme bredde "bort" i siderne. Hvis det er lige meget, kan man begynde et vilkårligt sted.
3) Vand gulvet godt - gerne flere gange, og også dagen før du begynder.
4) Bland limen lidt til den tynde side - for nemmere at kunne trykke fliserne helt ned mod underlaget. Så risikerer du ikke at de kommer til at ligge og vippe i forhold til hinanden. Af samme grund skal der bruges en bredtandet tandspartel til limen - jeg bruger en 10mm.
5) Hvis du ikke har et sikkert øjemål, brug fugesnor. Overskydende lim i fugerne vaskes af med det samme. Når du først er i gang, kan du sagtens smøre lim på til 5-6 fliser af gangen.

5) Fremgangsmåden med selve lægningen kan ses af den lille animation her...

fliser.gif

Ideen med at gøre det på denne måde er, at man ikke bliver "snydt" af en lille unøjagtighed der bare bliver værre og værre, men har mindre arealer "at styre". Der kan selvfølgelig lægges flere flise-baner på tværs, hvis gulvet er meget stort.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Citat fra Bygherren

Nu står jeg overfor en lavdetselv opgave jeg ikke har prøvet før, nemlig at lægge ca 27 m2 gulvfliser på betongulv.


jeg kastede mig selv ud i noget der minder om, bare ca 85 kvm. og fliser der hedder 33,3x33,3 cm meget nemme at lægge.
og selv om jeg ikke brugte buch's metode vil jeg ikke byde ind på lægning af dem. da hans virker ganske fornuftigwink

men mht værktøj, en god fliseskærer er guld værd. jeg købte en fra jem & fix.
den manuelle udgave.

jeg har en enkelt gang for længe siden lagt 1½ kvm i en bruse nice hvor der skulle skæres til omkring afløb, der lånte jeg en vådskærer lækkert værktøj for man kan lave fine kanter rundt om afløbet.

så skal du rundt om hjørner hvor hakket kommer ind i flisen så lån sådan en.
jeg forsøgte mig med vinkelsliber med diamantklinge sidst, og det er ikke nemt ej heller pænt, og jeg er da glad for jeg havde rigeligt med fliser

men eller flisekryds eller en fugesnor i den tykkelse fuge du nu kunne ønske dig, jeg kan bedst lide fugesnor, da du efterfølgende har mulighed for at jurstere fugen en smule hvis der er brug for tilpasning.

tandspartel bred og smal, de billigste fungere ganske udemærket.
en gummispartel til udlægning af fugemassen, 2 store svampe samt et par spande til afvaskning mens du fuger.

nu ved jeg ikke hvordan du har tænkt dig at blande, men til det formål indkøbte jeg mig et "piskeris" til min boremaskine.
glem alt om at blande i spand med hånd/mureske, det bliver ikke godt.

naturloven siger at selv om man mener at have rigeligt med fliseklæb, så løber du tør når du mangler de sidse 6 kvm søndag eftermiddag confused den har holdt stik for mig et par gange nu:p

sidst men ikke mindst, en god knæpude cool

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Mange tak.
Det er jo overvældende biggrin , på mindre end et døgn kommer der hele 3 igangsættende indlæg på mit problem.

Jeg ville helt sikkert være startet ved væggen og havde forsøgt at krydsmåle mig frem til om rummets hjørner var 100% i vinkel,netop for ikke at få problemer med en væg der ikke var helt lige (gamle huse har sine skævheder),
men selvfølgelig skal man begynde ude i rummet.!!rolleyes

Tak for hjælpen til alle 3 svar!!
Lige en detalje. Buch skriver godt nok at du kan lægge lim/fliseklæb på til 5-6 fliser ad gangen. Men hvis det er første gang du laver det her, så kommer det lidt an på hvor store fliser du bruger. Min tommelfinger regel er, bland nok til ca. ½ kvm fliser ad gangen (regn på størrelsen), og læg så klæberen ud til lidt omkring 3/4 af fliserne, og læg fliser på. "rester" kan du blande med sammen med næste portion, og du vil hellere have for MEGET klæber i spanden, end for lidt.
Grunden til at du ikke skal lægge for mange fliser på ad gangen er, at hvis du ikke er så rutineret, så risikerer du hurtigt at din klæber tørrer op mens den ligger på beton'en, også selvom du har lavet den lidt tynd, eller har vandet gulvet godt op. Hvis klæberen bliver for tør, så får du problemer med at presse flisen ordentligt fast, og du får derfor en "hul" flise. Efterhånden som du får håndelaget, kan du arbejde dig op til lidt større "portioner". Bemærk også at hvis du arbejder med MEGET store fliser (som jo er ret populære for tiden), eks. 50x50 eller mere, så bland/læg kun til EN flise ad gangen, da de er fandes besværlige at flytte rundt på, og tager meget mere tid end man regner med.
Annonce
Hej Twist.

Tak for indlægget, jeg havde læst mig frem til at de advarede mod at klæberen hurtig danner "hud", så det er om ikke at få for meget lagt ud ad gangen, det jeg måske er mest usikker på er hvor meget/langt ned i klæberen jeg skal trykke fliserne, og hvis jeg får en trykket for langt ned har jeg så et problem? confused - ligeså er jeg også lidt i tvivl om det er svært at holde vandret - om jeg vager hver flise af (de måler 33x33 cm) eller tar en række på 4-5 stk. med loddebrættet og så småjustrer hvis påkrævet,- er klæberen lidt elastisk ? eller som mørtel hvor du ikke skal røre en sten hvis den har sat sig bare 5 min.??

Men man kan gøre sig mange måske unødige tanker, jeg skal igang nu i weekenden, så må jeg se hvordan det spænder af.

Jeg har planlagt en bort som skal følge væggen rundt en flise inde, og det er snart det vanskeligste at få det til at gå op i en højere enhed. sad confused sad

Borten er i samme flise men kvart størrelse.
hej

du skal endelig huske at prime/grunde gulvet, så suger det ikke limen død/tør inden du når at blive færdig med at lægge flisen, og vedhæftningsevnen er væsentlig bedre da det får tid til at binde ordentlig og tørre rigtigt.

brug din håndflade til at mærke efter kanter på fliserne og brug osse lidt en lodstok

hvis dine fliser er ligekantede vil jeg råde dig til at bruge kryds, det gør lægningen meget nemmere, har jeg efterhånden erfaret efter en mange flise/klinke opgaver.

jeg vil råde dig til at bruge en 10 mm tandspartel så er der lidt at arbejde med, klinken må ikke være i kontakt med gulvet, der skal være fuld lag klæber mellem.

god fornøjelse smile
Citat fra Bygherren


Jeg har planlagt en bort som skal følge væggen rundt en flise inde, og det er snart det vanskeligste at få det til at gå op i en højere enhed. confused

Borten er i samme flise men kvart størrelse.


En flise inde?? - det kan du ikke - hvem siger at rummets mål "går op" med hele fliser?
- men du kan lave det helt symmetrisk og det må være det du egentlig tænker på.

Du skal bare begynde din udmåling helt præcist i midten af rummet.

bort.gif

1. Lav et vinkelret kryds i midten af rummet - træk evt 2 snore diagonalt for at finde midten.
2. Læg fliser langs begge linier - og afslut med borten (mørk farve), der hvor du synes det vil se pænt ud. Check at X afstandene er ens.
(Det er ikke sikkert, at du kan lave den yderste tilpassede flise samme bredde både på den ene og den anden led, men du du kan lave den ens på 3 af siderne hvis du foretrækker det i stedet.)
3. Borten skal ligge mindst som nr. 3 flise, talt fra væggen. Den yderste flise er jo en tilpasset flise - og lægger du borten op mod denne, kommer det til at ligne en dobbelt-bort. Så set fræ væggen har du rækkefølgen.. tilpasnings flise, hel flise, bort. (med mindre du foretrækker dobbelt-borten wink )

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Prøv også lige at kontrolmåle nogle af dine fliser,- ... Jeg skulle nu efter en byggepause videre i min kælder med endnu et rum. Jeg kunne så ikke få fliserne til at flugte med fliserne i det forrige rum, og det undrede mig meget!! De er 40,5x40,5. Eller det skulle de være!!! Men fandt så ud af efter en måling af forskellige pakker af fiserne at de variere med op til 7 mm!! Så tror da fanden at jeg havde problemer med at lægge fliserne i de andre rum. Nu skal det siges at jeg også lægger en rustfri metalskinne ned i fugen rundt om 4 fliser af gangen,- ja lidt svær at forklare ,- se billedet, men jeg troede at det var det der gav unøjagtighederne.... Men variationerne i fliserne har da bestemt ikke gjort det nemmere sad
køb nogle knæpuder,- de er givet godt ud. Nogen du kan spænde på benene.
Køb en fliseklæb der er så tæt på farven som dine fuger skal være


... var vist stemmerne fra den fynske jury

mvh jan
@jancar:

Det er desværre ikke unormalt med natursten at de varrier en smule i størrelsen. Men det ser s'gus da godt ud med to forskellige fugestørrelser til så store sten. Men du kan vel lige lægge fliserne ud inden du klæber dem for at tjekke om de passer nogenlunde, så er det "bare" den sidste række inde ved væggene der er lidt besværlig.


@bygherren:

Hvis din klæber ikke er for tyk, så kan du godt flytte lidt på flisen i et minut eller to efter du har lagt den. Især hvis du har forvandet beton'en.
Mht. din bort, så skal du "bare" lade være med at lægge de sidste TO rækker fra væggen, og ellers følge Buch's fine vejledning. Den næst sidste række bliver så din bort, og den sidste er den række du beskærer med din fliseskærer så den "passer". Evt. kan du lægge din bort op ad væggen istedet (som fodpanel), eller tage dine flise rester og gøre det samme.
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis