Grund vs matrikel

Hej herinde

Jeg har været inde og lede lidt på nettet, fordi jeg er i tvivl om hvor min grund går. Jeg var inde på kommunens hjemmeside og der fandt jeg også et kort, som viste det. Problemet er bare at der på kortet var aftegnet 2 ting - et grundkort og et matrikelkort og de passede ikke sammen. Jeg troede det var det samme, hvad er forskellen?

På min grund er der 150kvm vej. Hvad er forskellen på grund og vej? Skal bondemanden have mulighed for at komme til sine marker via min vej? Ville gerne lave en pæn indkørsel, men hvis han skal kunne køre der med sine maskiner, er det jo ikke værd at kaste penge efter.

Håber nogen kan fortælle mig lidt om forskellen

Mvh

Kasper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at ringe til tekniskforvaltning......

De må kunne fortælle dig hvad der er af kort du kan regne med. Måske der ligger nogle tinglysninger på din ejendom der giver lov til noget færdsel...

Hvis de ikke kan hjælpe direkte på tekniskforvaltning må de sikkert kunne hjælpe med at guide dig i den rigtige retning....

Og fortæl gerne om dine erfaringer, så er der andre brugere der kan hente hjælp her på siden wink

MVH Njord
Hej Palle

Grundkort vs. Matrikelkort
Jeg tror miseren opstår fordi et grundkort ikke er et kort over grunden (=matriklen).
Men er det kort, der ”ligger til grund” for andre kort. Grundkortet indeholder typisk tekniske detaljer som vejsider, nedløbsbrønde mv.
Matrikelkortet er det kort der viser din matrikel og de pæle eller jernrør, der afgrænser din grund.
En landsinspektør kan finde et kort til dig, men du burde også selv kunne finde dine skelpæle.


Hvad er forskellen på grund og vej?

Der findes tre typer vej i Danmark:
- privatveje (der kun ligger på en matrikel og derved kun har en ejer, der kan bestemme over vejen).
- Private fællessveje (hvor flere matrikelejere er fælles om en vej)
- Offentlige veje (kommuneveje og statsveje).

Private fællesveje er ikke spor ”private”, der skal være offentlig adgang, kommunen er vejmyndighed og lodsejernes eneste fornøjelse er at betale for vejens vedligeholdelse.

Det er almindeligt at et matrikelnummer har opgivet en del m2 til vej, fordi man ikke har villet bøvle med at udskille vejarealet i matriklen. Det ændrer ikke på vejens status.

Teknisk forvaltning vil kunne fortælle dig om din vejs status.

Hej
Frank
Hej igen

Hvor Palle kom fra ved jeg ikke lige helt.

Men bortset fra det så tak for svaretsmile

Mvh

Kasper
Hej Kasper
Jeg har prøvet at rette det, men der gik kuk i pcen. Håber du kan leve med det !

Hej
Frank
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis