gulv buer opad - kan det forankres i fundamentet?

Hej med jer

Jeg har købt et dejligt hus hvor jeg skal have lagt parketgulv ovenpå gulvplader. Først troede jeg at gulvet skulle spartles op, men det viser sig at det er fordi at strøerne har vredet sig opad og at strøerne ikke længere står på opklodsningen!

Min idé er at finde enelleranden type bolt, der kan skrues ned i betonen nedenunder og på den måde få gulvet fixeret og dermed til at ligge ordentlig.

Er der nogen af jer der har erfaring med det og i så fald, hvad for en type bolte skal jeg have fat i? (der er ca. 12 cm ned til betonen og gulvet er 16mm krydsfiner)

PÅ forhånd tak.

mvh Lars
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Ja det kan du godt. Det nemmeste er at købe karmskruer på 180-200mm.
Til karmskruer medfølger ravplugs. Du skal så bore hul igennem plader og støer med metalbor til ca 5-10mm over betongulv bore du ned i betonen ødelægger du boret. Derefter skal du så bore 7-9 cm ned i betonen med et ekstra langt betonbor. Du slår så karmskruen i til du mangler 2-3cm og skruer den resten af vejen med en skruemaskine. Du skal nok i et større byggemarked for at få så lange karmskruer, jeg tvivler på Silvan har dem.
De er ikke billige men det bliver svært at få skruer i den længde.
Hvor mange du skal bruge må du selv vurdere men hellere end for mange end en for lidt.
Du kan også bruge messing dybler http://www.carlf.dk/katalog/Menu/Velkomen.htm?ShowProduct=../Produkt.00/004303.HTM
Det kræver bare at bolthoved kan undersænkes i spæret, dette klares let med et fladbor der er 1-2mm større end din top.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det vil være bedst hvis du kan lokalisere understøtningerne, og sætte dine skruer/bolte så tæt på dem som muligt - og forsøg at spænde gulvet helt ned på understøtningerne.
Ellers kan du med tiden få et andet problem - at skruehovederne vil begynde at "komme op" af gulvet når/hvis strøerne begynder at bue den anden vej.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

er du nu sikker på at det kun er pga at strøerne har vredet sig
der er 2 muligheder for hvorfor det buer , har de vredet sig , har de været fugtige , så må du godt skrue dem ned
er det fordi de er helt ude med soklen , bliver du nød til at skære lidt af dem , ellers risikere du de trykker soklen ud
i begge tilfælde kunne det lyde som om du har et fugtproblem
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også