Krybekælder, støbt gulv, ventilationshuller...

Hej

Jeg har et hus fra 1913, hvor jeg skal til at lave stuen om. Stuen udgør halvdelen af grundplanen og i den anden del er der køkken. (se billede).

Hele grundplanen har i dag krybekælder, men det er planen at køkkenet skal have støbt gulv på et tidspunkt, men nu tager jeg stuen først som skal have plankegulve.

Jeg er usikker på om jeg beholde krybekælderen i stuen og ligge nye strøer med isolering imellem. Eller om jeg skal isolere gulvet og støbe op, så der stadig er plads til nye strøer.

Det letteste er IKKE er skulle støbe i stuen, men giver det problemer med ventilation af krybekælderen, når jeg siden hen støbe i køkkenet (den anden halvdel af grundplanen?

/Jacob
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det burde der ikke være noget galt for at du gør. Har selv planer om at gøre det samme hos mig. Mit hus er fra 1925. Der jo stadig luft under gulvet så vidt jeg kan se på din grundplan. Men bare der er luft ud til kan det sagtens gå an. Bare der er nogle riste ud til skal der nok komme cirkulation under gulvet. Men dog skal du være opmærksom på at det er forholdsvis dyrt at fyre en krybekælder op. Og den har ikke sådan den praktiske virkning af hvad jeg fundet ud af.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er ikke noget problem at "fyre" krybekælderen op såfremt der er plads til en ordentlig isolering under gulvet. Jeg ville bruge min 180mm totalt fordelt i to lag hvor strøer ligger hver sin vej. Br08 (nyeste bygningsreglement siger vis nok endnu mere, noget med 250mm.
Du skal altså ligge nye støer over/eller under de gamle så du kan isolere nok.

Ja bare du har ventilations riste på min 2 sider overfor hinanden så vil den hold tør.

Såfremt din krybekælder har beton i bunden og virker helt tør kan du bruge ubehandlet træ. Er der det mindste tvivl om fugt skal du give det nye træ en omgang grundigs olie med svampedræber i. De billigste er helt fine.
De nemmeste er at give træet inden du ligger det i gulvet.
Tak for de gode svar.

Du skriver at der skal være riste på min. 2 sider overfor hinanden. Som du kan se på tegningen er der ikke nogle riste overfor hinanden når først jeg har støbt betongulv i køkkenet. Er det et problem?
Sandsynligvis ikke, men jeg har ikke erfaring nok til at være sikker.
Hvis du vil være helt sikker så bor 2 ekstra huller et på hver side.
Du kan købe et diamant bor billigt hos Harald Nyborg evt på postordre.
En stor boremaskine med gear skal du også bruge. Har du ikke den kan du leje begge dele i et byggemarked.
Du skal bruge et hul på 75-80mm, check lige hvad riste fås i. Det gør ikke noget såfremt hullet er nogle mm for stort så limer du bare risten fast med silicone.
Såfremt der er rørføring i kælderen så lave en isoleret lem i det hjørne af stuegulvet hvor du vil slutte med gulvet. (formoder du vil have clickgulv).
Såfremt du vil have massiv gulv så drop lemmen og kryds finger.
Er rørene meget gamle eller viser tegn på tæring ville jeg skifte dem alle sammen inden jeg lukker gulvet igen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis