Fugt/lugt - et farligt køb?

Jeg overvejer at købe en lejlighed, men har betænkeligheder og håber på at få et godt råd herinde.

1. Varme
En lille radiator i den sydvendte stue, skal opvarme hele lejligheden på 50 kvadratmeter. Det vil sige, at der ingen radiatorer er i køkken, entré og på badeværelse, som er placeret mod nord.

2. Udsugning
Der er ingen em-hætte i køkkenet, og ingen udsugning på badeværelse. Men vinduer i begge rum.

3. Lugt
Badekarret er en historie for sig. Der er muret en skal af fliser op omkring karret - men pga. et hul i siden kan der trænge fugt ind i hulrummet under karret.

Hullet kan ikke mures til, da vandet fra badekarret ledes ud gennem et rør, der er ført ud gennem hullet, hen over gulvet ned i samme rist som afløbet fra håndvasken!

Der lugter underligt muggent eller råddent fra hullet. Men lugten fra badekarrets afløb (hvor proppen sættes i) er endnu værre.

På fliserne over karret vokser der mug/svamp, men jeg tror bare, det kræver lidt rengøring. Desværre er nogle af fliserne i stykker.

Lejligheden er vel fra 40'erne - 50'erne og er rigtig hyggelig. Men hvis jeg køber den, har jeg ikke råd til renovering eller mindre rettelser som opsætning af radiatorer, murerarbejde osv. Derfor er jeg betænkelig ved lugten og bange for kulde og fugt-problemer om vinteren.

Er der nogen, der har en kommentar til fugt/lugt/kulde? På forhånd tak!
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er den lejlighed rigtig meget billigere end andre tilsvarende lejligheder?

Du kan da rive det elendige badekar ud og så lave en bruser i stedet for.

Find ud af, hvor meget strøm du kan trække på installationen. Er der nok ledninger/kobber inde, kan du sætte lidt el-varme på om vinteren.

Du kan formodentlig ikke bare lige sætte en ekstra radiator op, idet det involverer hele ejendommens centralvarmeanlæg.

Der findes ventilatorer til at sætte i vinduer, så man kan ventilere positivt. Pas dog på hvis der er et naturlig aftræk fra en kanal op gennem hele ejendommen. Så kan du risikere at suge dine medbeboeres dunster ind til dig! :-)

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg vil nok holde mig fra det køb, for har du kun lige råd til at købe lejligheden men ikke råd til en gennemgribende renovering skal du droppe købet. Din husleje må aldrig overstige en tredie del at din månedlige indtægt, gør den det har du ikke råd til at bo der i længden.

V.h. Håndværkeren
øhhh håndværker kan du ikke lige prøve at forklare hvorledes du kommer frem til den konklusion - som i min optik er noget værre sludder.
Det har altid været en god måle enhed for hvad du har råd til for at kunne leve et liv uden at skulle sidde i gæld til over ørene.
En tredie del til hus, en tredie del til kost og en tredie del til alt det andet, forsikringer - beklædning - personlig pleje - vedligeholdelse - transport - o.s.v.
Det ville være fantastisk, hvis jeg kunne nøjes med at bruge 1/3 af min løn på husleje. Men som single i Kbh ser verden lidt anderledes ud. Måske skulle jeg flytte til Vestjylland eller Bornholm?

Men tak for gode råd. Jeg må hellere holde mig fra denne lejlighed, så jeg ikke brænder fingrene.

Når jeg ikke har råd til at renovere eller rette til, gælder det nok om at finde en nyere lejlighed, der ikke kræver en handyman.
Annonce
God ide, jeg ville ikke røre den med en ildtang uden en solig reserve til renovering
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så langt behøver du nu ikke flytte for at bo billigere, Fyn kunne du også bo på og trækker du lidt væk fra kysten er huslejen også rimelig. Men så skal du jo vænne dig til en pendler tur med DSB !
Jeg bor på Als og i lejet hus til 3100,00 Kr. om måneden.
måske det er en tommelfinger regel den med 1/3 del af ens indkomst osv. Men den holder bare langt fra i alle tilfælde. du er jo nødt til at kigge på en husstand forbrug, vaner osv før du kan vurdere hvorvidt du har råd til et givet køb.

Man kan ikke foretage en holdbar beslutning udfra din overbevisning. Hvis du havde ret mange 100.000 boliger være på tvangsauktion p.t. Og det er vist ikke tilfældet. biggrin biggrin

eksempelvis bruger vi her i husstanden langt fra en 1/3 af vores husstandsindkomst på fortæring - vi bruger måske en 1/3 af vores husleje på fortæring - og så er forudsætningerne for dit regnestykke jo lige pludselig gået fløjten biggrin biggrin
Nu er det jo købers marked i øjeblikket, forlæg dog for sælger at du har et problem med de fejl og mangler der er, og byd f.eks 50.000 - 75.000 mindre for lejligheden. så er jeg sikker på at han sælger aligevel.

Lav evt. en aftale om at sælger betaler de 50.000 - 75.000 retur til dig, eller sørg for at låne de penge ekstra i bank/kreditforening så du har noget at udbedre for

For 50.000 vil du snilt kunne få en håndværker ud og sætte et par elradiatorer op, nyt toilet/bad, samt en ventilator

Venlig hilsen

Klaus




Citat fra sberg_fummelfinger

Det ville være fantastisk, hvis jeg kunne nøjes med at bruge 1/3 af min løn på husleje. Men som single i Kbh ser verden lidt anderledes ud. Måske skulle jeg flytte til Vestjylland eller Bornholm?

Men tak for gode råd. Jeg må hellere holde mig fra denne lejlighed, så jeg ikke brænder fingrene.

Når jeg ikke har råd til at renovere eller rette til, gælder det nok om at finde en nyere lejlighed, der ikke kræver en handyman.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis