Hvor mange cm beton i badeværelses gulv og afløb

Hej,
Jeg har fjerndet et gammelt badekar i mit badeværelse og derfor har jeg nu en fordybning på 26 cm fra gulv og ned til klaplag. 2 spørgsmål:

1. Hulllet vil jeg fylde med styrolit og efterfølgende med cement ilagt 4mm gitter. jeg ved at nogle siger 6mm, men nu har jeg altså fået 4mm.

Herefter skal der fliser og badekar/boblebad ovenpå.

Jeg er dog lidt i tvivl om hvor meget cement jeg skal have ud på, og har hørt mellem 5 og 12 cm...

Arelaet er 180x70 cm, og hvor mange kg af den færdigbalande skal jeg så regne med ?

2. Som det ses på billedet så bestod det gamle afløb af en sort (3/4tomme) slage som løber over til afløb under min gulvvarme, og derfor må jeg bruge denne. Jeg havde tæntk mig at sætte det hvide samlestykke og 90 graders rør på også bare støbe dette ind. Kan jeg det, og skal jeg evt. ligge en silokone fuen om denne samling - Jeg er ikke den store vvs, så bær over med mig.

Hilsen
Thomas
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
røret som det er på billedet støber du bare med ned, du får det jo tætnet 100% når du lægger vådrumsmembran.
Citat fra thomas magnussen

Tak for svaret, men jeg er bekymret for om mine samlinger i detstøbte holder - har jeg grund til det?


Når først du har støbt, går samlingerne ingen steder.
Hvis du derimod er bekymret for om det skrider fra hinanden mens du støber, kan du jo give samlingerne lidt gaffatape.
Siliconen er helt unødvendig, hvis du ikke har pillet de runde gummiringe ud.

God arbejdslyst

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvis dine pakninger er gode og sunde, og betonen bliver pakket godt om dem så er der ingen ko på isen.
Så er det eneste der kan gøre dem utætet, er rotter der spiser dem.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg så lige at du også spørger til betonlag

Hvis vi siger ca. 10 cm betonlag, giver det 0,126 m3, hvilket svarer til 126 liter.
Da der er 13 liter tørbeton i hver sæk med 25 kg, skal du altså bruge 10 sække

- se datablad fra Maxit.

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Annonce
Er det rigtigt forstået, at dit eksisterende afløb er en gummislange ???

Med venlig hilsen

Fladder
Hej,
Ja det er rigtig fostået at det eksisterende rør er tyk gummislange - kan det passe at det er en 3/4 tomme. Huset er et Høm hus, så måske nogle kender til dem. Jeg er bare lidt bange for de mange samlinger som jeg ender op med. Fra mit 90graders rør, må jeg nemlig sætte endnu et stykke, for at helt op i niveau - og dette giver ialt 3 samlinger. skal men evt. understøtte specilt meget under afløbet?

Jeg har nu lagt isolering ned, og der er 7 cm luft ovenover - vil det holde rent styrke og vil 4mm gitter hjælpe mig eller er det unødvendigt?

Målene er 67x180x7 . Jeg har 8 sække, så det er vist lige præcis ikke nok. Betyder det noget rent styrkemessidt at jeg støber det meste nu, også støber den sidste ½-1½ cm om nogle dage? Hvis jeg gør det, kan jeg forstå at den gamle overflade lige skal fugtes lidt, hvorfor gør man det, og hvor meget skal det fugtes.

Mange tak for Jeres svar indtil nu.

Thomas
Ja - hvis du ikke har mere højde, må du nøjes med de 7 centimeter.
Det vil jeg mene er ok, og læg du bare jernet i - det hele hjælper. Men jeg ville helt bestemt kun støbe én gang - specielt når det ikke er tykkere.

Og du HAR altså beton nok i de 8 sække.
8 sække x 13 liter = 104 liter beton
Hullet er 67x180x7 = 84,4 liter
- du får altså lidt mere end en sæk til overs.

Dit afløb er sikkert ikke en gummislange, men et PEL-rør - altså et plast-vandrør.
Ja - det vil være en god ide at understøtte eller endnu bedre, understøbe dit afløb. Du kan jo blande en sjat beton i en spand til formålet, og lave det nogle timer inden du støber gulvet. Løft det evt. en smule op så du ikke får bagfald.

(der er åbenbart ingen murere hjemme i dag) smile

"Dygtighed er ikke en dobbelt dosis af den almindelige evne til at lave noget halvgodt."

Hvis det er en gummislange ville jeg hugge den op og lægge et rigtigt afløbsrør - en gummislange hører ikke til i en afløbsinstallation

Med venlig hilsen

Fladder
Hej, Nej det nok nærmere end plast vandrør som Buch skriver - hvad menes lige med understøbe, at det støbes hele vejen ned eller va?

Thomas
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis