1kW Turbine

Hej..

Jeg er igang med et projekt, hvor jeg skal bruge data på en 1kW turbine, den skal enten være drevet af udstødningsgas fra et allerede eksisterende brandkammer eller være en seperat kreds, der får energien ind via en varmeveksler i det eksisterende brandkammer..

Jeg har via min vejleder fundet frem til, at modelbyggere muligvis bruger den slags turbiner. Så jeg vil høre om der er nogen her, der kender til firmaer der producerer den slags..

Eller evt nogen der har en ide om, hvor stor elektrisk effekt der kan hives ud af en generator koblet til en turbine fra en bils turbolader..

Mvh

Mark Herskind

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Yep, kender dem godt.
Firmaet hedder JetCat, de bliver bl.a. solgt gennem Graupner.
http://www.jetcat.de/jetcatturbinen/0493fc9a480b39a01.htm
Ovenstående link er til en marinejetturbine, dvs. med reduktionsgear, hvilket du behøver (turbinomdrejningstallet er op til 175.000 omdr./min.).

Menøhhh - hvad synes du om prisen? Mon ikke det er billigere at få fat på en bilturbolader fra en "hugger" og bruge den? Et reduktionsgear skal du dog under all omstændigheder bruge.

MvH,

Bent.

Edit: Hvis du regner lidt på hvor meget luft der strømmer igennem en turbolader og hvor meget trykstigningen er får du vel et begreb om hvor stor effekt du kan trække ud af den.
Prisen er indtilvidere ligegyldig.. Det er et projekt på skolen (AAU), hvor vi skal beregne om det er muligt at montere en turbine på en maskine til at varme telte osv op (militært brug) så den kan blive selvforsynende med strøm.. Jeg skal sådan set bare bruge lidt tal på, hvad en virkelig turbine med den udgangseffekt kræver af indgangstryk og masseflow.. Ved godt at det er forholdsvist nemt at opstille en model udfra enthalpien før og efter turbinen, men det hjælper jo ikke meget at opstille den uden at kigge lidt på, hvordan virkelige systemer fungerer..

Men tak for linket.. Jeg prøver lige at lure lidt derinde...

Mvh

Mark Herskind

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis