Er det normalt at man graver en stophane ned.

Både min nabo og jeg har ikke nogen synlig stophane over jordoverflade. Er det normalt at den bare dækkes til med jord når den sidder et eller andet sted i haven.

Hvad gør værket egentlig hvis den skal skiftes.

Lukker de for forsyningen til kvarteret ?

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hanen sidder bedst nede på ledningen i frostfri dybde, så det er da en fordel, at den ikke sidder synligt over jorden wink. Men der burde naturligvis være en brønd så du kan nå hanen uden at skulle grave. Dækslet er vel blevet dækket med jord på et eller andet tidspunkt. Har du talt med matrikelkontoret? Det kunne fremgå af deres kort, selvom nedenstående antyder, at det ikke nødvendigvis er tilfældet. Ellers må du i gang med metalsøgeren. Hvis ikke du ved hvor vandet er ført ind på grunden så begynd fra hvor vandet er ført ind i huset.

Stophanen kan også være placeret inden i huset umiddelbart før vandmåleren, hvilket jo gør nogen ting enklere, men ....... vandforsyningen har kun ansvaret til skel ikke til stophane. Så hvis der sker et brud mellem skel og stophane så er det dig der kommer til at betale (Hvad siger din forsikring til det?).

Hapset fra vandværksforeningen:
Placering af stophane er ikke lovreguleret. Vandværket kan vælge at placere den på stikledningen. I så fald er den vandværkets ejendom, og vandværket skal derfor også selv vedligeholde den. Hvis vandværket ikke ønsker at placere en stophane på stikledningen, skal der anbringes en hovedafspærringsventil på jordledningen. Dansk Ingeniørforening anbefaler i Dansk Standard nr. 439 om vandinstallationer, at en sådan afspærringsventil placeres, så den er let at komme til og betjene, og at placeringen af den afmærkes efter myndighedernes nærmere bestemmelser.
Før 1981 overlod mange mindre vandværker det til forbrugeren selv at sørge for den nødvendige tilslutning til forsyningsledningen, herunder placering af stophane. Når forbrugerne selv installerede stophane, skete det ofte, at den blev placeret på jordledningen inde på grunden. Der er eksempler på placeringer alle steder på jordledningen mellem skel og husfacade. Indkørsler, stenbede, buske og træer har ofte været bestemmende for, hvor stophanen blev placeret. Ofte er stophanerne også blevet dækket af jord eller sten, og det har gjort det svært for senere grundejere at finde dem.
Vandværkerne interesserede sig ikke for, hvor stophanerne blev placeret, fordi de kun var ansvarlige for forsyningsledningen. Det var derfor ikke kutyme, at vandværkerne synede installationerne. – Det er i øvrigt stadig ikke kutyme, at vandværker syner installationer på privat grund. Vandværkerne går ud fra, at de autoriserede vandmestre udfører arbejdet forskriftsmæssigt
Dit vandforsyningsselskab burde vide det. Her hos os sidder stophanen konsekvent i rabatten eller i fortovet -eller max 1 meter inde på grunden.
Men dit forsyningsselskab burde have tegninger over dens placering.
Hvis den skal skiftes finder man den f.eks med en metalsøger (hvis den ikke er knækket -så er det jo i sagen natur lidt nemmere :-) ) og hvis ledningen er af pel/pem klemmer man den bare -ellers lukker man hovedledningen i ganske få minutter indtil hanen er skiftet/ evt flyttet -der er mange muligheder.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis