reparation af symaskine

Jeg har en Major symaskine købt i Coop for et par år siden. Jeg har været glad for den og har syet en del tøj til mig selv. Det er som om den nogle gange ikke tager ordentlig ved - altså man træder på speederen men nålen kan ikke rigtig følge med. Her til aften er den så gået hel i uorden og nålen har flere gange siddet fast - ikke i stoffet men nærmest i spolen. Så jeg har måttet tage undertråden ud + de to skiver som undertrådsspolen ligesom bliver sat ind i. Når de så er sat ind igen kan jeg sy lidt, men så sidder nålen fast igen.

Er der nogen der ved, om det er noget man selv kan justere, eller skal man have den repareret. Og kan det overhovedet betale sig at få den repareret frem for at købe en ny.

Venlig hilsen
Mademoiselle
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan det ikke være remmen ? Nu er jeg jo sådan en flink ung mand der reparerede min mormors symaskine da den gik kaput, og det kunne selvfølgelig godt betale sig. Hun sagde imidlertid, at en reparation ved en tekniker holdt op mod at købe en ny fra brugsen - slet ikke kan betale sig.
Så hvis du ikke lige kender en der kan, og fejlen ikke lige springer i øjnene når man tager skjoldet af, så må man vel begynde at kigge efter tilbud.
håber det hjalp lidt

Peace through superior firepower.

Har du husket at smøre den med symaskineolie?? der er jo mange bevæglige dele i sådan en sjover.
Du kan helt sikkert se i manualen hvor den SKAL smøres og så ellers bare bruge din fatasi..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Næh nu skal du lige passe på med det olie på en Major fra Coop / Kvikly / Brugsen. Mange gange er tandhjul og de logiske skiver der styre eks. dit zig zag system støbt af nylon eller simpel plastic, og så vil olie være døds stødet
Maskiner fra overnævnte fima og lignende billige tilbud er og bliver noget bras der ikke er beregnet på at holde som den din mor havde.
Derfor ud med skraldet, det kan overhovedet ikke betale sig at ofre en krone på den. Og gå så ned til den lokale symaskine forhandler og køb en Faff eller Husqarna i den billige ende, eller en Bernina i den lidt dyrere ende, hold dig fra maskiner med eletronisk styring. Koster en bondegård at få repareret.

V.h. Håndværkeren

Der ved en hel del om symaskiner.
ja.. okay så billig maskine her jeg aldirg arbejdet med.. men nylon og plast kan smøres med silikone.. den samme man bruger til dørlister på bilen. Den kan købes i små flasker med en lille pensel i..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Den symaskinesygdom kender jeg godt - og - beklager - din maskine er kaput.
Den er lavet af billige materialer, så den ikke holder til ordentligt brug.
Du har simpelthen brændt maskinen sammen.
Det er en lang bevægelig arm i bunden af maskinen, der laver det sjov du beskriver og den er blevet skæv af varmeudvikling under brug.
Jeg kan også kun anbefale, at du køber en ordentlig maskine der kan holde.
Min Pfaff har holdt i omkring 27 år og jeg har syet rigtigt meget - også fuldtid for en fabrik.
Og det var en af de billigste maskiner dengang.

Sniffer  
Annonce
Det passer nok meget godt med at den er brændt sammen, for jeg har virkelig syet meget på den. Er vist kommet frem til at jeg hellere må få købt en ny i et af de gode mærker, som kan holde til lidt mere.

Venlig hilsen
Mademoisellebiggrin

Det er dog en værre gang vrøvl du får.

En symaskine fra brugsen holder mere end din tid ud.

Prøv at skifte nålen, så skulle problemet være i orden. Hvis den er lidt skæv opstår  der problemer som beskrevet.

Jeg bruger min gamle Major (ca. 25 år) til at reparere sejl - zig zag - og sy sprayhood på, og den kører bare.

Den skal smøres med symaskineolie over det hele - husk skytten - og kunststofhjul er stærkere end metalhjul - og lettere.

Så bare kil på - den maskine kan du ikke bare lige ødelægge - det er foriøvrigt en gammel Singer konstruktion.

Hilsen Ole


Ole

Hej Ole.

Se det er muligt at den symaskine du har og som er 25 år gammel stadig køre perfekt, men der er sket meget igennem årene og desværre ikke altid af det gode.

Vore dages symaskiner fra Brugsen er desværre gået hen og blevet det rene skrammel, det samme gælder den ellers hæderkronede Singer som også førhen var et virkeligt godt mærke. Der er simpelthen for meget plastik i de maskine af i dag når det gælder billig mærker.

Nu vil du måske spørge hvad jeg kender til det, OK jeg er Håndværker uddandet Dameskrædder af den gammeldags slags, og har efterhånden stiftet bekendtskab med mange mærker symaskiner. Den sidste Singer jeg havde, købt i 1990 sled jeg op på 2 år. Jeg syede selvfølgelig noget mere end husmoderen ville komme til men aligevel burde de kunne holde bedre.

V.h.  Håndværkeren

Jeg har en major symaskine som dersværre ikke virker mere. Der er lys i pærenen men det er så det mit umiddelbare bud er motoren men er ikke helt sikker på hvad der får den til at køre, der ligge 230v på hele tiden men den kan godt køre rundt med håndkraft.
Det er jo en af dem fra Brugsen, så glem alt om reperation det kan simpelthen ikke svare sig. Smut en tur på det lokale loppemarkede, der kan du med sikkerhed finde en der er bedre og holder resten af dit liv. Prøv om du kan finde en ældre  Pffaf   Hüqarna eller Bernina, det er gode uopslidelige maskiner.

V.h.  Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også