Resterne af udsugningsluften

Som et hvert genvex eller udsugningsanlæg kommer der en masse "varm" luft som fiser ud i naturen til ingen verdens gavn... Er der nogen herinde der har erfaring med at udnytte denne luft.. fx til opvarmning af garage eller værksted... Udmiddelbart virker det jo som en total åndsvag ide at smide en masse "fugtig" luft direkte ud i et lukket rum...

Men en ting er jo sund fornuft og beregninger - noget andet er hvad effekten er i den virkelige verden...

så come on - hvad siger I?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg står i samme situation, og gjort mig de samme tænker. en af mine løsning(er ikke ført ud livet) var at lede afkast luft køre direkte ud i garagen, hvorved man lave et stort overtryk,og så i modsatte ende lave ventilation huler i gavlen.
Luften burde jo være ren omend fugtig, da vi har et filtre lige inden veksleren.

Det korte at det lange jeg håber også at høre fra Jer, der er jo før opfundet kreative løsninger her i forummet.
Definer en masse??
På mit anlæg, som er et Exahausto, er genanvendelsen over 90%
Selvfølgeligt ryger der varme ud, men det gør der jo også hvis du lufter ud. Endeligt er der varmefladen, i mit der er med centralvarmevand, at tage hensyn til. Banker du luft der er kølet under 4 grader ud i afkastet, ja så frostsprænger den på en hård frost´dag, fik jeg kraftigt understreget af en gammel kollega der levede af at sætte dem op.
Når du skriver Genves regner jeg med du mener et anlæg med krydsveksler. Det er dem der har en virkningegrad over 90.
Varmeflytning er vel bare en blæser der puster ud? Det vil give det store tab som jeg mener at læse i "en massse"
I "Genveks" maskinen suges jo ud og blæses ind i samme forhold, eller suges lidt mindre end der blæses ind. Det er så indblæsningsluften der varmes op med udsugningsluften, med en effektivitet på +90%
Anlægene skal, i øvrigt, måles og dimensioneres uhyggeligt præcist for at give den ønskede komfort. Springer "man" det over, tjaa støj, træk, lorteluft fra badeværelset, dårlig udnyttelse, osv. Giver komfort med modsat fortegn!!!
Tjaa, det er vel ikke en masse varme der fiser ud, men vær opmærksompå en ting.
I kolde perioder køles den luft der suges ud af huset ned af indblæsningsluften, det er jo netop ideen med anlægget, at udnytte varmen. Men når temperaturen falder, stiger den relative fugtighed. Du risikerer altså f.eks. på en dag med 5 graders udeluft af blæse luft ud i din garage, som måske nok et 6-8 grader varmt, men med en relativ fugtig meget tæt på 100 %. Selvom der løber en del kondensvand fra anlægget, ændrer det ikke på at den luft du overvejer at blæse i garagen kan være meget fugtig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Så var det måske bedre at skaffe sig et dansolar anlæg eller lign?

Men de der solbaseret opvarmningspaneler virker jo ikke om natten og inden solen står op igen når garagen vel at komme i frostgrader...?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis