Motorvarmeindikator helt til højre

Motorvarmeindikatoren inde i min bil (Mazda 626 95´ årgang) er begyndt at gå helt hen i det røde feldt 5 min. efter at jeg starter bilen. Jeg har prøvet at skifte termostaten mellem motor og køleren ud uden held (tværtimod er det næsten blevet værre).sad

Tror problemet startede for 2 måneder siden hvor jeg muligvis har kommet til at kører med meget lidt vand på bilen, hvorved indikatoren kom helt op i det røde feldt for første gang.

Jeg påfyldte ½ kølervæske og ½ vand, hvorefter der ikke har været nogen problemer i 2 måneder indtil igår.

Igår begyndte den igen at gå direkte op i det røde feldt efter 5 minuter. I bilen sidder en kølervæskebeholder i højre side af bilen som er helt fuld. Jeg har også en påfyldningsmulighed ovenpå køleren, som jo aldrig må åbnes når køleren er varm (forskellen kan jeg ikke helt forstå på de 2). Begge er fyldt fuldt op, men den koger stadig og taber i hvert fald ikke vand fra bebolderen i højre side (køleren ved jeg ikke).

Nogen forslag til hvad det skyldes at indikatoren viser at bilen er varm og skulle jeg have gjort noget efter at have sat ny termostat i bilen, idet vandet vel først herefter skal cirkulere rundt i systemet.confused

P.s: Omdrejningstælleren har de sidste 3 måneder kørt op og ned indtil motoren havde kørt 10 km. ca., hvis det har nogen relevans i ovenstående!!

På forhånd tak
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
beholderen i højre side skal ikke være fyldt, men ca 1/3 fyldt. Det er en expansionsbeholder. Hvis du tømmer af til dette mål, og når den igen bliver varm, bliver fyldt helt op, og kølerslanger bliver meget hårde, kunne det nemt være toppakningen, der er "røget"
Øv, øv, øv, hvis det er toppakningen!!
hvis en motor bliver ekstrem varm, kan topstykket "slå sig" hvilket vil sige, at der bliver gennemgang fra cylinder til kølevandskanaler, hvorefter en lille del af kompressionstrykket bliver ledt derud, og trykker kølevandet væk hvilket igen giver en mindre køling med endnu varmere motor til følge.Så hvis det er dette problem, toppen af og afrettes, samt ny toppakning m.m.
kan du kørre i bilen eller skyder den vandet af meget hurtigt hvis toppakningen er gået det kan du chekke ved at fra kold motor at fylde køleren helt op ved dæksel på køler når fyldt sæt prop på chek om der kommer bobler i ekspansionbeholder medens motor varmer op ????
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis