regler og isolering ?

Hvilken tykkelse isolering bør man som minimum bruge i en ydervæg ??

Terræn/beton-dæk er støbt på 220 mm polystyren - så hvilken tykkelse bør man kunne "nøjes" med i væg ??

Skal siges det er murstenvæg som ydermur og gasbeton/multiblokke som indervæg.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det komemr jo an på om det er til beboelse, og om der er tale om nybyg eller renovering.
Er det nybyg til beboelse, skal du overholde nogle regler omkring varmetab (der skal laves en varmetabsberegning), er det renovering så giver du det bare en ordentlig omgang hulmursisolering.
Citat fra Twist

Det komemr jo an på om det er til beboelse, og om der er tale om nybyg eller renovering.
Er det nybyg til beboelse, skal du overholde nogle regler omkring varmetab (der skal laves en varmetabsberegning), er det renovering så giver du det bare en ordentlig omgang hulmursisolering.


Ja - det havde jeg ikke lige tænkt på at få med - men det er en tilbygning til eksisterende hus. Det skal være et ekstra opholdsrum.

Den der varmetabsberegning skal skal udformes, det er fair nok der skal regnes på kommatal osv wink , men kan man ikke generelt sige at hvis man har 220 mm polystyren i gulvet, så "plejer" 125 mm i væggen at være nok ?? Eller kan man tilmed gå længere ned ?? 100 mm ??

Og det afhænger selvf også af antal vinduer/døre og isolering i taget - men bare som en "tommelfinger-regel" ??
Det kan man ikke rigtig sige noget om. Det afhænger meget af mængden af vinduer m.m. Dog kan man sige at minimumskravet i forhold til BR08 er en U værdi på 0,20 hvilket kræver 190 mm ved en lambda værdi på 0,037 (uden at tage hensyn til yder og indermurens isoleringsevne).
Altså "tommelfinger reglen" er at hvis du bruger energi ruder, så kan du normalt "nøjes" med 300mm isolering i etageadskilesen/loftet, og 200 mm i gulv og vægge. Bruger du termo vinduer, så skal du normalt isolere yderligere "et eller andet sted", da varmetabet skal begrænses for HELE rummet. Normalt er isolering i taget det der giver mest i beregningen, men forskellen på 300 og 400 mm er lidt begrænset.

"Desværre" er varmetabsberegningen normalt en betingelse for at få en byggetilladelse til beboelse idag (ved nybyg). Så du må nok bide i det sure æble og få lavet sådan en beregning.
Jeps - har kigget på den "lille lune" og suset lidt rundt på en masse forskellige links efterhånden.

Der vil være 1 helt spritnyt vindue - med lavenergiglas. Hertil også en yderdør, som også er sprit-ny (sweedoor).

Er nået til den konklusion at 190-200 mm rockwool i væg nok er det bedste, så kan der "justeres" på isoleringstykkelsen i loftet, men de 300 mm i loft er nok "godt nok".

Er helt klar over der bør beregnes - men det var bare lige for at få en hurtig ide om jeg skulle have 100 mm i væg eller mere (og jeg synes da jeg er blevet klogere smile )


Tak for jeres kommentarer !! Bestemt brugbart !! Så kan der laves lidt budget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis