Vores have..

Hej smile

Jeg læste lige tråden om round-up, og ville lige skrive lidt om min have.

Tja, vi er mange der er enige om at round-up ikke skal bruges i privathaver - men hvem bruger det så?

Jeg må da indrømme at tanken om at bruge round-up har strejfet mig. Meeen, når man først får en spade, hakke og rive i hånden, så gider man sgu ikke stå og blande kemikalier..

Ukrudt skal da bare hives op med hænderne!

Det ukrudt mellem fliserne, kan brændes væk med en gasbrænder. Men helt ærligt, hvorfor fjerne det? Det pynter da - efter min mening. En gang i mellem, kan man rive det op.

Vi har fjernet nogle buske, og jorden er lidt knoldet. Jeg har jævnet det så meget som jeg nu gad den dag. Jeg kører min græsslåmaskine over 1 gang om ugen, og allerede nu har det jævnet sig, og græs er begyndt at komme op. (har bredt sig fra græsplænen)

Hvorfor i alverden skulle jeg dog plane det ud, vende jorden, tromle, så græs, vande, skræmme fugle væk osv, når det hele kommer af sig selv med lidt tålmodighed?

I år er jeg også blevet enig med mig selv om, at mulvarpen godt må bo i min græsplæne.
Godt nok er der et par jordknolde, men når man fjerner lidt af jorden, så kan man køre græsslåmaskinen over, og så bliver det lidt jævnt igen. Den ved godt at jeg ikke vil have for mange knolde, så den har ikke lavet flere unoder her i foråret.

Vores have er ikke flot og velplejet. Vi har enkelte bede, som vi plejer.

Da vi overtog haven i starten af foråret for 3 år siden, anede vi ikke at det hele var så tilvokset. Haven var slet ikke plejet i 3-4 år før vi flyttede ind.

Vi har bare holdt det meste nede, og så har vi en gang i mellem haft en weekend, hvor vi går "amok". Det begynder at se helt flot ud nu - altså flot på den rå måde wink

Herude i nybyggerområdet får folk bygget flotte store huse, og får anlagt have for flere hundrede tusinde - hvad pokker får de dog tiden til at gå med når der er håndværkere på? Hvad skal de lave når Polles-rullegræs er lagt på, herregårdssten er lagt og hækken er gravet ned (kommer i 180 cm højde fra starten)?

Skal det ikke også være lidt hyggeligt?
Må det ikke være lidt rodet, så man kan se at der bor nogen? Er det bare mig der har et forskruet forhold til det at have have?

Hvor meget bruger i pr. måned på at holde jeres have?

Mvh
ThomasB
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg synes helt klart smag og behag er forskellig. Jeg er ikke specielt til bede i den forstand, men vi har da alligevel plads til gulerødder, ærter, kartofler og tomater og agurk i drivhuset. Jeg omstrukturerede haven (en sølvbryllupshave) sidste år, og det har virkelig gjort en forskel. Vi bruger ca. 5 timer sammenlagt over 14 dage inkl. græsplænen, som er ret stor. Da vi flyttede ind, vidste vi ikke en s... om haven, men nu ved vi, hvordan vi skal ordne tingene. Mit motto er: enten kan du tåle at blive klippet ned, uanset tidspunkt, ellers dør du...:-) Det har fungeret fint indtil nu...

Helle

Helle MN
Citat fra ThomasB

Hej smile

Skal det ikke også være lidt hyggeligt?
Må det ikke være lidt rodet, så man kan se at der bor nogen? Er det bare mig der har et forskruet forhold til det at have have?

Hvor meget bruger i pr. måned på at holde jeres have?

Mvh
ThomasB


Hej ThomasB.

Det er jo snart et år, siden du startede emnet. Men det er nu lige aktuelt...

Genboens have er mindre, den er meget velplejet og et halvt livs anskaffelser og indretning gør, at "ikke et græsstrå vender forkert". Ejeren er en elskelig pensionist, som bruger megen tid på at nusse rundt i sin have.

Naboens have er lidt større, overvejende græs til at øve golfhul på med rosenbede, havedam og stensætning med selvpassende planter. En have, der præsenterer sig overfor gæster uden de alvorligste anstrengelser.

Min (vores) have minder nok lidt om jeres. Jeg har i grunden ikke have for at vise den til andre. Jeg har have, fordi det er sjovt at lave et udendørs oplevelsesrum og spisekammer for mig og mine. Det kræver noget hårdt arbejde ind imellem at forvandle den uden de nemme løsninger. Ikke at vi ikke har en fræser og sådan - men greben giver mig et andet tilhørsforhold og kommer i første række, hvis tiden og tålmodigheden er til det. Men jeg holder ikke have, og kan derfor ikke besvare tidsspørgsmålet.

Men alle er velkomne til at lade sig inspirere eller frastøde - og jeg fortæller/viser gerne rundt, hvis du virkelig er interesseret (og det kan så godt tage sin tid, for det er et rum, der skriver historie...).

Der er masser af oaser til det vilde liv derude; steder som enten skal være vilde - eller som venter på en pludselig ide. Hvert år bliver nyt afprøvet, fordi det er sjovt, smukt eller praktisk. Vores to piger på 6 og 3 år er også så småt begyndt at sætte deres præg - både ved egne ideer og mine for dem.

Dog indrømmer jeg at have et noget anstrengt forhold til en familierig "fætter", som flyttede ind i 2001 - den Iberiske Skovsnegl. I 2002 var den virkelig et tåretrækkende problem for mig - men er efterhånden mere en opgave med flere løsninger.

Den dag min have bliver en pligt, flytter jeg til et sted, hvor andre holder haven... Og jo der er hyggeligt i min have, synes jeg :wink:
Jo Thomas
Ikke så sært at gennemsnits vægten her i Danmark er stærk stigende, de går sikkert kun en tur i haven.

Med hensyn til ukrudt, da bruger vi 10 cm Barkflis og bunddække planter.
Det giver en lidt mere rå have, men det kan vi godt lide, og kan så koncentrere os om det andet i haven.
biggrin biggrin
For at bruge ukrudts middel er ikke lige os.

Med venlig hilsen

Søren
Folks forhold til haver er forskellige - og jeg tror også det ændrer sig med alderen (tid tilrådighed?).
Med to småunger nægter jeg pure at bruge mere tid end absolut nødvendigt på haven - hvert sekund spildt på ukrudtslugning går i princippet fra dem.
Men haven skal se "præsentabel" ud (ud fra min vurdering - hvad andre tænker rager mig en høstblomt), hvorfor vi har planlagt os ud af det - barkflis, græs, solitære planter, rhododendron. Mit tidsforbrug på forårsklargøring var under ½ dag - i sommerperioden bruger jeg max. 1 time om ugen, heraf ½ times græsslåning. Havens areal 700 m2.

Har et afslappet forhold til gift, men mener det er at behandle symptomet, ikke problemet. En velanlagt/velpasset have har ikke behov for det.
Havde egentligt regnet med helt at kunne undgå det, men nu får naboens lede vedbend et skud fra tid til anden for at holde det fra min grund (hun overkommer ikke sin kæmpe grund). Og ikke at forglemme kommunes fortov, som jeg sjovt nok har renholdelsespligten på, mens kommunen trods utallige opfordringer glemmer sin VEDLIGEHOLDELSESPLIGT - ukrudt gror fantastisk i revnede fliser m.v.....

Mvh.

Jan R.
Ja JanR kommunens vedligeholdspligt er ikke noget at råbe hurra for.
Vi er dog ved at få saneret vores fortov og vej.
De har været igang siden en uge før jul 2003, kom og se hvor "flot" det er, og hvor langt de er nået. (Færøvej)

Mvh. Carsten
Annonce
LOL Carsten - bor på Svinget. Small world. Men I får trods alt nyt fortov, hvor de "bare" lagde vores KNÆKKEDE fliser om, efter flere var kommet til skade på dem...

Mvh.

Jan R.
Nå ja, det var jo ikke til at vide, at du bor i gåafstand fra mig. :lol:
Internettet trækker virkelig folk sammen, og afstande bliver mindre, nogen gange meget mindre. biggrin

Det er da dejligt med nyt fortov, hvis bare de lagde det ordentligt, der er mange hvis biler har fået en skraber på undersiden. :evil:
Jeg synes faktisk også, det er for ringe med jeres fortov, jeg har selv været ved at falde mange gange der nedad/opad cry

Mvh. Carsten
Skægt at høre om andres haver og deres syn på dem!

Vores have er ikke særlig prangene, da dens hovedformål er at være udendørsrum for os og legeplads for vores hunde.

Det betyder selvsagt at der er en stor græsplæne. For at bryde den lidt har vi plantet 4 hjertetræer og et par troldhasselbuske. Desuden banker mit hjerte for prydgræsser og de er gudskelov ret hårdføre, da det sker, der bliver lettet ben op ad dem...

Staudebede keder mig, men jeg har 4 bambustårne med forskellige Clematis i blå nuancer. Både tidlige og sene sorter.

For aftenhyggen har jeg desuden plantet 4 sorter af duftende Kaprifolier i nærheden af terassen.

Hele molevitten er - naturligvis - hegnet forsvarligt ind, så hundene ikke kan komme ud. Hundenes efterladenskaber bliver samlet op, så snart de er lagt, så der ikke lugter grimt og er ulækkert på bare fødder.

Om sommeren planter jeg sommerblomster i krukker - bl.a. Pelargonier (lidt á la Græsk stemning) og så har man vist en ok beskrivelse af vore have. Nogle vil finde den kedelig, men vi og hundene elsker vores oase.

Forårshilsener

Badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
I min have er der ikke arbejde at gøre-kun tidsfordriv
at se frø spire og gro-at se man kan være med at skabe nyt liv
at få stiklinger til at gro-og hvad skal jeg med dem?
Jeg har alt hvad hjertet begærer i min have
og giver glad væk af overskud
nogen kommer og plukker mine bær- nogen mangler sommerblomster
tomatplanter en masse-de gror alle andre steder end her
børnebørne bestiller ærter, men spiser mine jordbær
græsplænen ligner naboens mark hvor køerne går og gumler
så skal den ikke slåes så tit
i år har jeg sået clematis-mon det lykkes- de er alle afsat på forhånd
midt i det hele står mit bord og min dejlige mand sørger for at kaffen er klar
Jeg har set mange smukke haver og er vel lidt misundelig
MEN det er nok ikke meningen, at min have skal se sådan ud
for så ville det ikke være min
forårshilsner
sniffer

Sniffer  
hejsa biggrin

FORKERT, FORKERT, FORKERT!!!

Vi er IKKE mange, der er enige om ikke at bruge round-up i haven( :evil: ). At betragte gift over een kam er alt for simpelt og snæversynet! Det er helt ude af trit med den komplicerede verden vi lever i i dag.

Vi kan selvfølgelig ikke alle være kemi-ingeniører, men med en ganske hurtig søgning på nettet er det tydeligt, at Round-up IKKE er farligt på nogen måde for andet end planter. Selvom der så ender mia. tons i grundvandet, er det ikke farligt. Der er kemikalier i e.g. vaskemidler, som er langt farligere og som KOMMER ud i grundvandet. Skal vi så alle stoppe med at vaske tøj (vi ville selvfølgelig se mere rå ud :wink: ). Et andet eksempel er pollen. Det er naturligvis ikke farligt for planter men kan give mennesker allergi!!
Round-up er et meget, meget simpelt molekyle, der ikke ligner naturlige hormoner eller andre farlige kemikalier, der anvendes i andre sammenhænge. Round-up får bare planten til at visne!...og så kan man fjerne den. Man kan sagtens have den holdning, at det hele skal se lidt råt ud, helt fint, men det giver ikke belæg for at "revse" Round-up...(og jeg er ikke ansat host Monsanto eller hos andre Round-up lignende producenter)
Hvis man vælger at bruge Round-up, har man bare tid til at lave andre og (indrøm det nu!) sjovere ting i haven end at luge...eller ligge på ryggen og slappe af, og så bruge sin energi på sit arbejde, hvis det er det man har lyst til.
Round-up længe leve! Tænk på alle de farlige andre giftstoffer det sparer os for!

Lige en kommentare til cad's indlæg i Round-up thread'en: Du skriver at plantegifte er skyld i diverse alvorlige tilstande, igen alt for bredt. Det er vel endog ganske sandsynligt, at nogle af de hormonlignende gifte kan påvirke pindsvin og måske mennesker, men der er INGTET bevis, eller noget som helst belæg for at sige, at Round-up påvirker pattedyr/mennesker på nogen måde.

mvh... Claus
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis