Lak

Hvad bruger i som lakfjerner
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
..............bruger helst en slibemaskine ...........så undgår du alle de skadelige opløsningsmidler og risikoen for at der er rester af midlet tilbage på emnet ..........er det trædele du skal hve fjernet lakken på ?

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Citat fra g.lykke

..............bruger helst en slibemaskine ...........så undgår du alle de skadelige opløsningsmidler og risikoen for at der er rester af midlet tilbage på emnet ..........er det trædele du skal hve fjernet lakken på ?

Hvordan undgår du at slibepapiret i løbet af nul komma fem er mættet med lak?

PS: Jeg kan personligt kun fraråde at bruge brun sæbe, hvis det er lak på træ du skal fjerne. Prøve det selv, og træet blev uhelbredelig sort.
Hvis du har en rolig hånd, en varmepistol og en god skraber, kan du varme forsigtigt op og skrabe lakken af, lad det stå et døgn bagefter inden slibning. en støvsuger på sliberen får sandpapiret en væsentlig længere levetid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Hvis du har en rolig hånd, en varmepistol og en god skraber, kan du varme forsigtigt op og skrabe lakken af, lad det stå et døgn bagefter inden slibning. en støvsuger på sliberen får sandpapiret en væsentlig længere levetid.
Godt du skriver "rolig hånd", for den øvelse du foreslår er ikke nem, og slet ikke med lak. Jeg har også prøvet den, og kunne i løbet af kort tid konstatere, at det der skulle jeg ikke ud i. Men øvelse gør jo mester wink
Det er vigtigt at skraberen ikke er helt flad, så der er stor risiko for streger, brug en med svagt buet skær, der findes nogle med kort bredt rødt træskaft, som man selv kan file/slibe og lige fjerne de spidse ender

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
.......godt spørgsmål ......... noget sandpapir er bedre end andet til at pakke ............. og noget lak er næsten umulig at slibe i .................og noet lak kan let varmes og skrabes af ......... godt råd ...........prøv dig frem ..........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Jeg synes, at man som udgangspunkt skal starte med den mest skånsomme metode som muligt, og så kan man tage skrappere midler i brug, hvis man ikke lykkes.
1. Lakskraber, slibemaskine, håndslibning
2. Varmeblæser og spartel (det stinker så husk masken)
3. Opløsningsmiddel. Der er mange produkter. Alle byggemarkeder har lak-/malingfjerner.

Jeg har fjernet lakken fra min trappe til 1. sal udelukkende med en lakskraber. Til gengæld kommer den ingen vegne på et lakeret mahognybord. Der er det kun opløsningsmidlet der har virket. Kan ikke huske navnet - en stor grøn dåse jeg købte i Tempo Bådudstyr, Greve.
Det er listen på min Commander der skal have en ordentlig tur.

Com1.jpg
flot skude, her er varme ikke anvendeligt, og jeg ville anbefale knofedt, efter at have afdækket alt et pænt stykke udenom. Såfremt du skulle være i besiddelse af en Fein multimaskine kunne der slibes med den, det er den eneste maskine der ikke hopper og danser når den møder en kant. Oscillerende bevægelser, og meget effektiv,( jeg mener at ha' hørt Bosch er begyndt at sælge en af samme type, det er vist noget med et patentudløb ) , men jeg tror håndkraft er det hurtigste.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Og husk at ikke trykke ret hårdt, ellers kan sandpapiret ikke arbejde optimalt, og heller ikke komme af med støvet.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også