Grill/pejs af natursten

Jeg vil for første gang kaste mig ud i et lav-det-selv projekt.

Projektet er at bygge en grill/pejs til haven - lidt som dem Nexø producerer bare ikke med flækkede sten som belægning - der skal bygges op af hele natursten.

Bunden regner jeg ikke med vil skabe store problemer. Mit største problem bliver vel at skabe stabile sider og skorsten og samtidigt sørge for at pejsen bliver smallest mulig. Har I nogen gode ideer til hvordan jeg løser det?

Jeg regner med at "fore" brændkammeret med ildfaste sten. Andre gode ideer?

Jeg har søgt på grill og pejs, men jeg synes ikke rigtig de allerede eksisterende indlæg svarer på mine spørgsmål.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
masive mursten kan vel også bruges
det regner jeg med at jeg vil jeg er lige gået igang med en have pejs

selvgjort er velgjort måske:-)

mvh kh

Hey.

Fandt lige dette gamle indlæg, der søger de samme svar som mine. 
Jeg har også planer om at lave en have pejs i samme stil.

Det eneste jeg mangler svar på, hvilke materialer jeg skal have fra grillkammeret og ud til mine ydervæg-sten. Der må være nogle bestemte mørtel-typer der kan holde til varmen. 
Kan jeg nøjes med mørtel og noget bindings-jern og så mine pynte-sten på ydersiden, eller skal der flere materialer imellem?

Håber nogen kan hjælpe, da jeg har svært ved at finde en materiel forklaring på en varmefast væg. 
Der findes ildfast mørtel, dog rasende dyrt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det må så være det man kalder pejsemørtel, eller?.
Skal man bruge det i hele væggens tykkelse eller kan man nøjes med et lille lag på indensiden, og så bruge almindelig cement til resten.

Hvis dette er tilfældet hvor tykt et lag ildfast mørtel skal der til.

Hilsen HaggeA
Annonce
tjek dette forum som kun omhandler disse ovne !! masser af tips og ideer
http://www.fornobravo.com/forum/

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Jeg takker for linket. Lige hvad jeg manglede for at komme igang
@Seti - Jeg har kigget med fra sidelinjen i denne tråd og takker også for det gode link. Tænk sig, at deres nicheforum er så velbesøgt. Helt sikkert en god side at finde inspiration til nye projekter på.

Venlig hilsen Peter
Stigefabrikken.dk
selv tak
jeg fandt den selv da jeg går og tumler med ideen om at lave en lille "pizzaovn" til vores terrasse.

i øvrigt er der også en del på youtube med disse oven

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis