Gør Det Selv Installationer

Jeg syntes efterhånden det er lidt rystende at læse, hvad det er gør det selv folk går igang med.
Som tidligere læst herinde er det jo lige fra den lille opgave til den helt store elinstallation.
Jeg har tidligere omtalt en brand, der var startet af halogenspots.
Hvordan kan det være at man kan sove med god samvittighed, imens man har en tikkende bombe i huset.
Det er ikke for sjov at folk står i lære i 4 år for at få et svendebrev som elektriker hvor man lærer disse ting, at nstallationen skal være lovligt.
Nu ved jeg ikke om man er lidt skræmt, men måske kunne man håbe at der er nogle der bliver lidt fornuftige og holder sig til det lovlige.
Indtil nu har der været 10% eftersyn af nye tilmeldinger til elværkerne.
Nu bliver der fra 1. april 10% eftersyn af alle BBR meddeleser, så man kan få fjernet noget af alt det farlige skidt der bliver lavet og som man kan læse om herinde.
Et lille uddrag af vores ellovgivning: Det er ejeren / brugeren der har ansvaret for installationen.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Betyder det at jeg ikke må forlænge ledningen til mit komfur med indmuret lampe ledning? Hvis jeg nu lover ikke at bruge mere en een plade af gangen ?
Citat fra FWM

Mike hva så hvis konen glemmer det.


Nåja, det er trods alt hende der bruger den slags. Jeg lader det bare blive ved de 2.5 mm2 så...
Tak til el-installatøren for den løftede pegefinger, desværre er det alt for sandt...

Selv fandt en lille tikkende "brand-bombe", som en tidligere beboer havde efterladt i min lejlighed... Heldigvis, nåede jeg at lokalisere den mystiske lugt i tide... der altså viste sig at stamme fra en begyndende brand i loft-udtaget.

Man undres over at nogen vælger at sætte sit og (ikke mindst) andres liv i fare... Det er jo ikke bare for sjov, der er regler omkring el-arbejder....

[ATTACH]6366[/ATTACH]

God weekend biggrin
Jeg har selv lavet HELE min el installation - men måske jeg har forudsætningen for at gøre dette, har du tænkt på at det også er tilfældet nogle gange ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hej

Som SlettetBruger-202005 skriver er der nok el del som godt kan finde ud af at skrue et par vandrør sammen eller slutte noget el sammen, men vi lever jo i et samfund hvor ansvar skal placeres, og hvis der nu opstår en skade som bare lugter lidt af, at det er gør-det-selv arbejdets skyld, og det skulle have været udført af en autoriseret, kan man få problemer med forsikringsdækningen.

Jeg skal dog indrømme, at da jeg har en søn der er eluddannet har fået udført nogle installationer er ikke lige har en autorisation bag sig, men efter 3 brande i mit hus (af anden årsag), har jeg sendt bud efter den lokale elinstallatør til at gennemgå og evt udskifte forkert/ulovligt monterede spots m.m.

Ud over de 3 nævnte brande har vi for nylig oplevet, at en lille neonlampe under et overskab i køkkenet udsendte en lugt (som vi ikke kunne stedfæste), og sluttelig smeltede plastikken. Det vil sige at det var tæt på en brand igen (dette bare for at fortælle, at brande/uheld ikke er så sjældne endda).

Jeg vil gerne kunne sove roligt om natten
Aaah det da fint nok at folk selv pangler med det.. og laver lidt brande af og til, så vi elektrikere kan komme ud og lave noget nyinstallation istedet for noget renovering.. det er også meget lettere...

Men kort og godt, ja det er til at falde ned og brække benet på, hvad folk gør...

Jeg er tit ude ved folk, hvor jeg ser at halogenspots er dækket af isolering, og der er så varmt omkring at det er ved at sætte ild til alt.. Folk idag, siger: Jamen det går jo nok.. Jaja vær naiv, men sådan er det altså, at folk er idag..jaja det går nok..
Jeg fik lige et udkald i sidste uge.
En mand skulle hænge et skab op i badeværelset og borede derved ind i et el-rør. Han spurgte en ven hvad han skulle gøre. Og vennen, der er elektriker, spurgte om han kunne tænde for strømmen uden den slog fra. Hvis jan kunne det, skulle han hælde noget silicone i hullet og lade det være ved det.

Problemet kom så senere da han tændte lyset. Han kunne ikke slukke igen!! Eller, det vil sige; den stod som en vågelys når kontakten var slukket:-(

Jeg fik med møje og besvære rykket ledningerne ud en efter en. Og ganske som forventet var ledningerne beskadiget. På Fasen var isoleringen smeltet ca 20 cm. Tændledningen var brændt over. og nullen havde været så varm at den var brændt over. Da jeg hev Nullederen ud sad der et stykke smeltet rør fast på lederen!! Såøhhh... det har satme været varmt!!

Han lovede mig også at han ikke ville ringe efter "makkeren" igen!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det der skulle en elektrikker også have lavet, det har jeg set flere gange på mit eget hus sad
Citat fra pimp

Det der skulle en elektrikker også have lavet, det har jeg set flere gange på mit eget hus sad

Det har du såmænd sikkert ret i... Desværre. Der er selvfølgelig nogle brodne kar ind imellem, også blandt elektrikere. Det har man da hørt om. Selv har jeg været heldig, kun at arbejde med seriøse håndværkere indtil nu. smile

mvh
Miyaki
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis