Havemur

Jeg skal til at opføre en havemur, langs índgangen til mit hus. Der skal være plads til en indmuret postkasse, og havelamper.

Muren skal pudses op og males. På toppen skal der lægges teglsten.

Er der nogen der har erfaring med dette, for jeg er ikke den store murer.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tro mig - det bliver du når du er færdig.

Start med biblioteket - der er en del gode bøger om hvordan man murer og hvilket forhold man skal bruge - typisk lærebøger for lærlinge. Det tager ikke så lang tid.

Gør som jeg (beskrevet i tidligere indlæg). Regn med at mure måske 3-4 skifter op i starten, hvor du må pille de 2-3 ned igen, fordi det ikke blev pænt. Men på et tidspunkt får du taget, og så går det ganske pænt om ikke hurtigt som en proff. Hjørnerne er de sværeste. Jeg fik slidt et par træ-waterpas op, for et hjørne der bliver skævt ødelægger hele indtrykket.
I øvrigt brugte jeg ikke mursnor (den man sætter ned om to ydersten og murer højden efter), for den syntes jeg var mere til besvær end til gavn, men det er selvfølgeligt fordi jeg ikke havde prøvet det før.

God fornøjelse og husk - når så muren står der, giver det en næsten monumental fornemmelse af at have skabt noget bestående.

Dog - i min iver efter at gøre det så godt som muligt, ville jeg i hvertfald ikke spare på cementen, så mørtlen fik mere end det der var foreskrevet i bøgerne. Total misforståelse. Jeg som troede man ville spare og DET ville jeg ikke. Fugerne blev for hårde, og det kostede noget ekstraarbejde efter vinteren, for fugen var ved at ødelægge stenene fordi de ikke arbejdede sammen. Så man skal huske, at det er et gammelt fag med masser af erfaring, og der er en grund til hvorfor tingene skal gøres netop på den måde der beskrives.

- Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også