Hvordan sliber/fjerner du bundmaling.

I alle de år jeg har haft båd har jeg bare slebet det ujævne bundmaling af med slibeklods og sandpapir. Fuldstændig som jeg har set de andre gøre det på havnen.
Men man bliver jo blå som en smølf og sviner jo også jorden, selv om man prøver at samle slibestøv op med en pressening.
Jeg har i madsneøs katalog www.mmc.dk på side 31 set en skraber som kan sættes til en støvsuger, men de skriver at den også tager primeren??
Nogen der har prøvet den skraber og kan man styrer den så den kun skraber løs bundmaling af.
Eller er der andre gode måder at gøre det på så ikke pengepungen får åndenød og man ikke kommer til at ligne et blåt miljøsvin??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nu har vi kun en lille jolle/speedbåd ligger et par få bror fra vindebyhavn men jeg mener at min far bruger en højtrykspugler
Ja den får en gang med højtryksspuler når den kommer på land i efteråret og ruer og muslinger bliver skrabet af.
Men der sidder stadig meget ujævne "flager" og "knolde" af den gamle bundmaling.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.
Jeg har tidligere brugt en rystepudser med studs til en støvsuger, det er godt nok bøvlet, men vil man undgå støvet på jorden er det nok den eneste brugbare løsning. Jeg tror ikke du skal begynde at experimentere med skrabe jern på et yughurt bæger, du kan meget hurtigt komme til at lave ridser der går ned i gelcoaten.
Jeg så en, på en nabobåd der brugte en skrabedims med støvsuger på, og den skrabede rent til gelcoaten eller primeren, jeg har lidt svært ved at se hvor langt han kom ind og han var smuttet inden jeg kom hen og spurgte ham. ( vi baksede med at få Jam til at stå lige i stativet mens kranlejetaxametret tikkede).
Men dvs at slibning og støv er den eneste løsning, selvfølgelig med en suger på. sad

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

man kan sagtens bruge en skraber på en glasfiberbåd, at der kommer en ridse er jo kun kosmetik, den kan ikke ses efter primeren og farven.
er i gang med skraber og sliber (med støvsuger) på min egen, men den skal have ny primer og bundstof.
men skal gel-coaten stå flot og den ikke skal males så kan du bruge paint-remover og husholdningsfilm, jeg har ikke prøvet det selv men prøv at se de sidste tre billeder i hans profil.

http://www.baadgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=940&ipc=15165
Annonce
En paint-remover (eller maling fjerner) kan være mange ting, og varierer fra mærke til mærke. Noget bud på hvilket produkt der er brugt her? Resultatet er under alle omstændigheder fantastisk. Jeg har selv set mange foreslå at bruge brun sæbe som et billigt og mere miljøvenligt alternativ til de skrappere midler. Det kan kun anbefales hvis man overvåger processen nøje. Nogen anbefaler at man lader det stå til dagen efter. Gør det aldrig. Det kan lave uoprettelige skader - specielt på træ.
Det bliver så slibning og støvsugning - og så må vi klarer at leve som små blå smølfer for en dag eller to wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så skal du bare indsnuse noget ballon helium, så komme du også til at lyde som en Smølf biggrin
Jeg har hørt om en metode som jeg ikke har erfaringer med endnu: Smør brun sæbe på bundmalingen, dæk den med husholdningsfilm, og lad det sidde et stykke tid. Så skulle bundmalingen være let at skrabe af.
Den brune sæbe og filmen er indkøbt i Brugsen, så en af dagene har jeg erfaringer med om det virker (på Hempels Mille)

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Håber du vil skrive når du har prøvet det.. Vil jo helst ikke have primeren af.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også