Dampspærre i skur eller ej

Jeg har prøvet at søge på de tråde der vedrører dampspærre i skure/sommerhuse - men jeg synes ikke helt jeg er blevet klogere - altså om den skal være der eller ej - og præcist hvor grænsen går (altså hvor meget man skal opvarme/hvor høj en temperatur man skal have før der bør være en dampspærre)

Hvis man nu isolerer sit skur og opvarmer det og holder det frostfrit (men altså ikke sådan at der er indedørstemperatur men måske en 10-13 grader om vinteren) og fx. vha en affugter sørger for at holde luftfugtigheden nede - synes jeg at kunne tolke mig til, at man ikke skal have dampspærre?

Men er der nogen tommelfingerregler man kan gå efter? Eksempelvis om man bør have dampspærre hvis temperaturen fx. altid holdes på minimum 15 grader eller en anden temp? Jeg er godt klar over, at problemet med dampspærren opstår, når udendørstemperaturen er højere end indedørstemperaturen og især når temperaturen er lav.

Mvh
Rasmus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus,
Er vist et spørgsmål om tro, når det gælder småhuse af træ. Kunne selv ikke drømme om at sætte en dampspærre op i et skur/værksted.
Hej

Min holdning er helt klar: Hvis der opvarmes skal der en dampspærre op!

Hvis man udelukkende sætter en vindpap op, kan den komme til at virke som en form for dampspærre på den forkerte side af konstruktionen.

I den slags bygninger er der altid ting der taler både for og imod en dampspærre, og man skal opveje dem mod hinanden.
hvordan kan vindpap virke som dampspærre da den netop er diffusionsåben?
Hej

Der kan komme så meget fugt, at det ikke kan nå at diffundere gennem den, især hvis fugten fryser (om vinteren wink ).

Dette er et problem der ses jævnligt ved diffusionsåbne undertage med utætte dampspærrer under.
Annonce
Hej Orla

Hvor meget opvarmning vil du mene der skal til før fordelene ved dampspærren opvejer ulemperne?
Hvis jeg fx. vil holde en 10-13 grader om vinteren - og ellers lade det følge udendørstemperaturen, når den er over de 10-13 grader - bør jeg så bruge dampspærre?

Har det i øvrigt betydning for om der skal bruges dampspærre eller ej, at jeg har tænkt mig at affugte skuret - min umiddelbare logik vil så sige, at når jeg reducerer luftfugtigheden i skuret er den luft der diffunderer gennem isolering osv. mindre fugtig end ellers og dermed er behovet for dampspærre mindre (?)

Mvh
Rasmus
Hej

Som jeg skrev kan det diskuteres længe, og jeg vil kort og godt montere dampspærre hvis der opvarmes uanset hvilken temperatur man opvarmer til.
Jeg skal nu til at støbe gulvet i skuret, og er næsten klar til at gå igang - har gravet ud!

Mit spørgsmål knytter sig til om der skal fugtspærre i gulvkonstruktionen eller ej, hvis/når jeg vælger at bruge dampspærre i resten af konstruktionen. Gulvet skal bare være et råt betongulv, .

Gulvkonstruktionen bliver:

- afrettet sand
- 150 mm EPS isolering
- Betonlag, armeret
- Slidlag

Jeg synes at kunne læse mig frem til, at der ikke er brug for en fugtspærre i gulvet, når det er et rent betongulv, og at fugtspærrer i gulve alene er af hensyn til den overliggende gulvkonstruktion, hvis den fx. er af træ.
På Maxits hjemmeside står der fx.

"Ikke fugtfølsomme gulve, som f.eks. klinker, kræver ingen fugtspærre. Det samme gælder for en række diffusionsåbne gulvbelægninger, f.eks. kokos og visse tæppekvaliteter."


Som jeg forstår det har en fugtspærre i gulvet intet med en dampspærre at gøre, da den opstigende fugt i gulvet jo sker fra den kolde side til den varme side, hvor luften kan rumme mere fugt (og dermed ikke opstår kondensproblemer når fugten stiger op), mens det jo netop er modsat ved brug af en dampspærre i fx. lofts- og vægkonstruktionen, hvor man vil undgå kondensproblemer, når den varme luft fra det opvarmede rum ryger ud på den kolde side og dermed kondenserer.

På den måde giver det meget god mening, at det ikke er nødvendigt med en fugtspærre i et rent betongulv eller???

Mvh
Rasmus
Takker for hurtigt svar smile .
Mvh
Rasmus
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis