Passer min fart??

Hej

Skal min Wing 30 kun sejle ca. 8 knob?

Båden er 300 cm. bred. Jeg sejler med 2050 omdr. som jeg fik oplyst er den rigtige marshfart da jeg købte den sidste år. Motoren er en Volvo Penta 40 med 130 HK. Båden vejer 4000kg (4500 kg. med fyldte tanke). Jeg har trimflaps, men mener ikke de ændre på farten. Bunden er pæn og ren.

Jeg har hørt om en jupiter 30 (ca. 6000kg.) med 120 HK Ford motor der sejler med 1600 omdr. og 9,5 knob!!!
___________________________________________
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Aphroditte
Jeg kender ikke bådtypen. Er den halvplanende - hvis den ikke er det, så er det længden af vandlinien der bestemmer farten - uanset hvor stor motoren er. Der er en formel som jeg ikke lige husker, men som en tommelfinger regel kan man regne med : vandlinien i meter = knob.
vh leif-s

leif-s
Citat fra leif-s

Hej Aphroditte
Jeg kender ikke bådtypen. Er den halvplanende - hvis den ikke er det, så er det længden af vandlinien der bestemmer farten - uanset hvor stor motoren er. Der er en formel som jeg ikke lige husker, men som en tommelfinger regel kan man regne med : vandlinien i meter = knob.
vh leif-s


Tak for svarret.
Ja, det er en Winga 30. Den er ikke halvplanende, så ifølge din tommelfingerregel passer farten nok meget godt.
Hej
Jeg fandt formlen i et gammelt svar fra albino Den lyder : kvadratroden af vandlinien i fod * 1.34 = Knob
vh. leif-s

leif-s
Citat fra leif-s

Hej
Jeg fandt formlen i et gammelt svar fra albino Den lyder : kvadratroden af vandlinien i fod * 1.34 = Knob
vh. leif-s

Ja - men det gælder kun deplacementsbåde. Altså formlen. Du kan også bruge tommelfingerreglen om at den sejler så mange knob som båden er lang. En 7 meter lang deplacementsbåd sejler således max. 7 knob uanset hvor hårdt den motoriseres. Det har noget at gøre med dens bølgesystem, og hvis du presser den yderligere vil den forsøge at komme over sin egen bølge og dermed plane - og det kan den bare ikke.
Halvplanende og helplanende både har ikke denne begrænsning omkring længden i vandlinien, for de hopper bare op af vandet og begyder at plane.
Annonce
ikke bådens længde, vandliniens

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

ikke bådens længde, vandliniens

netop - båden længde i vandlinien :p
har lige set et par billeder af en winga 30. den ser dejlig ud og kunne godt ligne en typisk halvplanende skandinavisk båd.
Med den vægt du angiver er 130HK ikke imponerende. Jeg har en halvplaner på 2500kg, den er ca. 8 meter lang og har 150HK, hvilket giver en topfart på ca. 20 knob. Cruise er ca 12-14 knob.

Prøv at undersøg hvad producenten har anbefalet af motor. Du bør ikke gå under 75% af det.
så har jeg set nogle flere billeder hvor man kan se kølen. og det er helt afgjort en deplacementsbåd. mega køl, og den båd kommer aldrig op i plan. jeg tror fartområdet er som det du oplever. om der er et par knob mere at hente ved jeg ikke.

1424845522.jpg
Om du så smed 1000 HK i den, tror jeg ikke du ville få meget mere fart ud af den med det skrog. Det minder meget om vores Albin, bare lidt længere. Og dejlig båd, forresten.

Når vi øger fra 1600 til 2000 rpm, får vi måske ½ knob mere i toppen, men vi fordobler næsten også diesel-forbruget. Den slags både er ikke bygget til ræs, men til at 'sjælen kan nå at følge med'.

Vi har så kun 21 hypper under motorhjælmen (1700 kg båd), de 130 du har, burde give et godt overskud ved havnemanøvrer og i svær sø. Dér kunne vi ind imellem godt bruge lidt mere, men vi har da klaret skærene indtil videre.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

[Oprindeligt indsendt af Klopf Citat :]Ja - men det gælder kun deplacementsbåde. Altså formlen. Du kan også bruge tommelfingerreglen om at den sejler så mange knob som båden er lang. En 7 meter lang deplacementsbåd sejler således max. 7 knob uanset hvor hårdt den motoriseres.

[Øhhhhh......? Det var sådan set også lige præcis det jeg skrev i mit første indlæg. Vh leif-s]

leif-s
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis